Noi măsuri de sprijin acordate salariaților
și angajatorilor

În Monitorul oficial nr. 720 din 10.08.2020 s-a publicat OUG 132/2020 privind noile măsuri de sprijin acordate salariaților și angajatorilor, măsuri pe care le sintetizăm mai jos.

Citește articolul

Încadrarea în muncă a persoanelor cu handicap – după 25 iulie 2020

august 4, 2020Alexandra Ristin

Începând cu data de 25.07.2020 intră în vigoare modificările aduse legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.

Reamintim că drepturile persoanelor cu handicap (prin persoană cu handicap se înțelege și persoană invalidă gradul III) încadrate în muncă sau care sunt în căutarea unui loc de muncă sunt următoarele:

CITEȘTE MAI MULT

Registrul electronic de evidență a zilierilor devine obligatoriu

august 4, 2020Sorin Herman

Din 25 iulie 2020, odată cu intrarea în vigoare a Ordinului Ministrului Muncii și Protecției Sociale nr. 1.140/2020, registrul electronic de evidență devine obligatoriu pentru zilieri, astfel că firmele și PFA-urile care colaborează cu zilieri au obligația să țină evidența acestora în Registrul electronic de evidență a zilierilor.

Registrul electronic de evidență a zilierilor are rolul de a crea o evidență a muncii zilierilor folosit de către beneficiari și a înlocuit un registru similar, care trebuia completat în format de hârtie și care nu mai este acceptat în relația cu autoritățile. Un aspect foarte important este că, cei care folosesc munca zilierilor sunt obligați să completeze, ca regulă, registrul electronic zilnic, indiferent de durata efectivă în care zilierii prestează munca. De exemplu, pentru un zilier ce lucrează timp de 10 zile, beneficiarul va completă acel registru în fiecare din acele zile.

CITEȘTE MAI MULT

Hărțuirea și discriminarea la locul de muncă au fost redefinite de Codul Muncii

august 3, 2020Florina Babau

Ca urmare a publicării legii nr. 151 din 23 iulie 2020 in Monitorul Oficial nr. 658 din 24 iulie 2020, au fost aduse completări si modificări Codului Muncii din punctul de vedere al discriminării angajaților.

Astfel că este interzisă orice discriminare, directă sau indirectă, față de un salariat, discriminare prin asociere, hărțuire sau faptă de victimizare, bazată pe criteriul de rasă, cetățenie, etnie, culoare, limbă, religie, origine socială, trăsături genetice, sex, orientare sexuală, vârstă, handicap, boală cronică necontagioasă, infectare cu HIV, opțiune politică, situație sau responsabilitate familială, apartenență ori activitate sindicală, apartenență la o categorie defavorizată.

Ce este discriminarea prin asociere, hărțuirea si victimizarea?

CITEȘTE MAI MULT

Modificări de ultimă oră privind beneficiarul real

iulie 7, 2020Reliana Groza

În Monitorul Oficial nr. 58 din 06.07.2020 a fost publicată Legea privind modificarea și completarea Legii 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, aducând o modificare benefică societăților comerciale.

Astfel, art 56 din lege a fost completat cu două noi alienate, prin care sunt exceptate de la obligația depunerii declarației:

  • Regiile autonome, companiile si societățile naționale și societățile deținute integral sau majoritar de stat
  • Persoanele juridice constituite doar din asociați persoane fizice, atunci când aceștia sunt singurii beneficiari reali.

În cazul persoanelor exceptate și enumerate mai sus, Registrul Comerțului este cel care va completa din oficiu Registrul Beneficiarilor Reali, pe baza documentelor depuse de societăți la înființare sau la diversele modificări ale statutului sau actului constitutiv.

CITEȘTE MAI MULT

Externalizarea serviciilor, umbrela de vreme rea în timp de criză?

iunie 24, 2020Adela Cristea

Criza pe care o traversăm e una fără precedent (din foarte multe motive, inclusiv faptul că nu se supune ciclicității obișnuite a crizelor din economie, ea depinzând în principal de evoluția unui factor extern economiei, care ține de sănătatea publică). Așadar, pentru majoritatea companiilor e foarte dificil în prezent să planifice pentru viitor, deoarece evoluția piețelor în acest an (și probabil următorii 2-3) va fi extrem de imprevizibilă.

Scăderea de venituri însă, e evidentă la majoritatea companiilor, ceea ce pune o presiune suplimentară pe costuri și determină companiile, în cele mai multe cazuri, să recurgă fie la concedieri fie la renegocieri de contracte cu furnizori sau chiar la renunțarea la anumite servicii.

CITEȘTE MAI MULT

Intrarea în România, în interes de serviciu, este acum posibilă fără obligativitatea carantinei sau izolării

iunie 17, 2020Bianca Druc

Guvernul României a demarat o nouă etapă de relaxare a măsurilor necesare în contextul epidemiologic actual. În acest sens a fost adoptată H.G. nr. 465 din 11 iunie 2020 pentru modificarea și completarea anexelor nr. 2 și 3 la HG nr. 394/2020 privind declararea stării de alertă.

De asemenea în Monitorul Oficial nr. 508 din 15 iunie 2020 a fost publicat Ordinul Ministrului Sănătății nr. 1.080 din 12 iunie 2020 care a modificat și completat OMS nr. 414/2020 privind instituirea măsurii de carantină pentru persoanele aflate în situația de urgență de sănătate publică internațională determinată de infecția cu COVID-19.

Vă redăm mai jos un sumar al modificărilor legislative, privind condițiile de călătorie și intrare pe teritoriul României.

1. Țări care vor fi exceptate de la carantinare/izolare la locuință.

CITEȘTE MAI MULT

Facilități noi pentru angajatorii care aleg să-și păstreze salariații, după șomajul tehnic

mai 30, 2020Liliana Savin

După ce au stat ca pe jar până în ultima secundă, neștiind cum să procedeze cu angajații aflați în șomaj tehnic, angajatorii s-au lămurit vineri seara târziu, după publicarea Ordonanței 92/2020, care sunt facilitățile de care pot beneficia.

Am sintetizat în acest articol, pricipalele prevederi cuprinse in Ordonanța 92/2020 publicată în Monitorul Oficial 459/29 mai 2020, privind instituirea unor măsuri active de sprijin destinate angajaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru modificarea unor acte normative.

CITEȘTE MAI MULT

Facilități la plata chiriei, pe perioada stării de urgență

mai 22, 2020Bianca Druc

În Monitorul Oficial nr. 245/21.05.2020 a fost publicată Legea nr. 62/2020 privind acordarea unor facilități la plata chiriei pe perioada stării de urgență. De remarcat că legea acordă facilități atât Locatarilor cat și Locatorilor, pentru a stimula negocierile dintre părți, astfel încât să se ajungă la o înțelegere în beneficiul ambelor părți.

O lege adoptată cam târziu, sperăm totuși că va ajuta pe perioadă scurtă multe firme, inclusiv persoane fizice, prin eliminarea presiunii de a achita anumite obligații financiare.

Concret, potrivit actului normativ, locatarii pot amâna la cerere, plata chiriei, fără plată de dobânzi și penalități, pentru folosința imobilelor înregistrate ca sedii, puncte de lucru sau locuințe.

CITEȘTE MAI MULT

Prelungirea termenului la Declarația Unică, bonificații, amnistia fiscală și alte facilități, prin OUG 69/2020

mai 16, 2020Andreea Ilica

În Monitorul Oficial nr. 393 din 14 mai a fost publicată OUG nr. 69/2020 în care sunt cuprinse mai multe prevederi mult așteptate de contribuabili.

Iată principalele modificari:

Declarația unică
Termenul de 25 mai 2020 prevăzut la art. V din OUG nr. 6/2020 pentru depunerea Declarației unice a fost prorogat pana la 30 iunie 2020. Masura era asteptată fiind anunțată în urmă cu câteva zile de către autoritățile fiscale.

Bonificații impozit pe venit, CAS și CASS

Se modifică prevederile din Codul fiscal privind acordarea de bonificații în ce privește CAS, CASS și impozit astfel:

CITEȘTE MAI MULT

Prelungirea șomajului tehnic și alte măsuri introduse de OUG 70/2020

mai 15, 2020Vicentiu Bogdan

Ordonanța de Urgență nr. 70/2020 a fost publicată ieri (14 Mai 2020) în Monitorul Oficial. Ea aduce numeroase modificărim dintre care cele mai importante vizează Codului Fiscal și decontarea șomajului tehnic, ca măsura de ajutorare în aceasta perioadă dificila, a companiilor afectate de criza produsa de SARS-CoV-2.

Redăm mai jos o sinteză a principalelor prevederi cuprinse în OUG 70/2020, pe câteva categorii importante:

I. Prelungirea unor măsuri de protecție socială

Actul normativ reglementează mai multe măsuri determinate de situația epidemiologică actuală din România, dintre care: 

CITEȘTE MAI MULT

Noi precizări privind activitatea Registrului Comerțului

mai 15, 2020Reliana Groza

Odată cu încetarea Stării de Urgență avem și câteva noutăți în ce privește activitatea Registrului Comerțului.

Astfel, pe o perioadă de 6 luni de la data încetării Stării de Urgență, activitatea Oficiului Registrului Comerțului se va desfășura cu preponderență prin depunerea dosarelor online sau prin corespondență.

Concomitent s-a reluat de astăzi (15 mai) programul cu publicul la ghișeele instituției, cu un program de lucru de 4 ore, fracționat în două intervale orare, respectiv:

  • Luni-joi 09:00-11:00 12:00-14:00
  • Vineri 08:0-10:00 11:00-13:00

Accesul publicului se realizează cu prezența unei singure persoane la ghișeu, cu obligația respectării unei distanțe de 2 metri față de ghișeu și față de persoana cu care se intersectează.

CITEȘTE MAI MULT

Starea de alertă. Ce noutăți aduce pentru companii?

mai 15, 2020Bianca Druc

Prin Hotărârea nr. 24 din 14.05.2020 emisă de Comitetul Național pentru Situații de Urgentă, publicată în M.O. nr. 395/15.05.2020 s-a aprobat instituirea stării de alertă la nivel național, pe o perioadă de 30 de zile, începand cu data de 15.05.2020.

Întrucat prin declararea stării de alerta s-au relaxat o parte din măsurile dispuse pe perioada stării de urgență și firmele pot să înceapă să își reia activitatea, hotărârea se axează pe instituirea unor măsuri de prevenție si control a infecțiilor.

Redăm mai jos un set de măsuri aplicabile firmelor:

1. Organizarea activității firmelor în relația cu angajații și clienții:

CITEȘTE MAI MULT

Certificatele galbene pentru situații de urgență se pot cere şi pentru luna aprilie

mai 14, 2020Renata Ban

În M.O. 385 din 13 Mai au fost publicate noutăți cu privire la certificatele de urgență.

Astfel, în baza noilor prevederi, operatorii economici care au resimţit efectele pandemiei SARS-CoV2 în luna Aprilie pot beneficia de certificatul de situaţii de urgenţă de TIP 2 (cel galben) în urma completării unei declaraţii pe proprie răspundere. Din declarație trebuie să rezulte diminuarea veniturilor sau încasărilor cu minim 25% în luna martie sau aprilie 2020 prin raportarea la media lunilor ianuarie şi februarie 2020.

Firmele au însă la dispoziție acum un alt model al declarației pentru obtinerea Certificatului de Situații de Urgență. În fapt noua declarație utilizată doar adaugă și luna APRILIE 2020 (alături de luna martie), ca lună în care se verifică diminuarea veniturilor/încasarilor realizate cu mai mult de 25% față de media veniturilor/încasarilor din perioada ianuarie – februarie 2020.

CITEȘTE MAI MULT

Termenul de depunere al declarației unice se prelungește, iar bunii plătitori primesc reduceri de taxe

mai 8, 2020Alina Isac

Guvernul a prelungit din nou termenul de depunere pentru 2020 a Declarației Unice privind impozitul și contribuțiile pentru veniturile obținute de PFA și alte persoanele fizice din activități independente, drepturi de autor, chirii, dividende și alți contribuabili.

Noul termen de depunere a Declarației Unice este 30 iunie 2020, a informat Ministerul Finanțelor. Inițial, termenul era 25 mai.

De asemenea, cei care vor plăti până pe 30 iunie impozitele și contribuțiile pe anul 2019 vor beneficia de reduceri din valoarea impozitului pe venit, contribuției de asigurări sociale și contribuției de asigurări sociale de sănătate, datorate pentru veniturile realizate în anul 2019.

Mai exact: 

CITEȘTE MAI MULT

Noi prevederi fiscale. Depunerea situațiilor financiare se amână pe 31 iulie 2020!

aprilie 17, 2020Adela Cristea

Pe 16.04.2020, în Monitorul Oficial nr. 319, a fost publicată Ordonanța de Urgență nr. 48/2020 privind unele măsuri financiar-fiscale. Aceasta aduce câteva modificări semnificative pentru companii.

Le redăm mai jos pe cele mai importante:

1. Amânarea depunerii situațiilor financiare. Noul termen este 31 iulie 2020.

Pentru depunerea situațiilor financiare anuale aferente exercițiului financiar 2019, respectiv a raportărilor contabile anuale încheiate la 31 decembrie 2019, termenele prevăzute la art. 36 alin. (1) și (3) și art. 37 din Legea contabilității nr. 82/1991 se prorogă până la data de 31 iulie 2020 inclusiv.

2. Scutiri de la plata impozitului specific pe durata starii de urgență, pentru operatorii din turism și alimentație.

CITEȘTE MAI MULT

Prelungirea stării de urgență. Ce trebuie să știe companiile?

aprilie 14, 2020Adela Cristea

Așteptată de o țară întreagă, prelungirea stării de urgență a fost publicată în 14 aprilie 2020, în Monitorul Oficial al României nr. 311, prin Decretul Președintelui României nr. 240.

Astfel, începând cu data de 15 aprilie 2020, starea de urgență va fi prelungită cu 30 de zile, pe întreg teritoriul României. Aceasta fusese anterior instituită, tot pentru o perioada de 30 de zile, începând cu data de 16 martie 2020.

Noul Decret completează măsuri de primă urgență, cu aplicabilitate directă, în mai multe domenii. Ne vom axa în acest articol doar pe cele care au un impact asupra mediului de afaceri. Le redăm mai jos, structurate pe domenii, așa cum au fost prinse și în actul normativ. 

Domeniul economic

CITEȘTE MAI MULT

Relaxarea procedurilor Registrului Comerțului pe perioada stării de urgență

aprilie 14, 2020Bianca Druc

În Monitorul Oficial nr. 311/14.04.2020 a fost publicat Decretul nr.240/ 14.04.2020 privind prelungirea stării de urgență pe teritoriul României pe o perioadă de 30 de zile începând cu data de 15.04.2020.

În unele domenii de activitate noul Decret stabilește modificări ale măsurilor speciale luate prin Decretul nr.195/16.03.2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul Romaniei, facilitând astfel relația cu unele instituții publice.

O astfel de măsură se referă la activitatea Oficiului Național al Registrului Comerțului, care, începând cu data declarării stării de urgență, înregistra mențiunile privind persoanele juridice și persoanele fizice doar în baza cererii de înregistrare a mențiunilor și a documentelor anexate la aceasta în formă electronică, având încorporată, atașată sau logic asociată semnătura electronică extinsă.

CITEȘTE MAI MULT

Noutăți privind ordinul de plată multiplu electronic

aprilie 10, 2020Dorina Damean

Începand cu 21 aprile atât instituțiile publice cât și operatorii economici care prin natura activității au deschise conturi la Trezorerie, vor putea utliza plata online, prin intermediul ordinului de plata multiplu electronic, din conturile deschise la unitațile Trezoreriei Statului prin care își desfășoară activitatea. 

Noile prevederi se află în OMFP nr.1819/2020 și au fost publicate în Monitorul Oficial nr. 279 din data de 3 aprilie 2020.

CITEȘTE MAI MULT

A fost aprobat program de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii

aprilie 5, 2020Renata Ban

În contextul noii crizei economice, s-a aprobat programul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii care are ca obiectiv acordarea de facilităţi de către stat pentru creditele acordate de instituţiile de credit. Această reglementare a apărut în Monitorul Oficial publicat la data de 4 aprilie, prin OUG 42.

La ce anume se referă aceste facilităţi?

CITEȘTE MAI MULT