Taking into account the fact that there are plenty of employers but also employees that do not know in detail what the disciplinary procedure of employees entails, we will present, in brief, the procedural stages of the sanction.
Taking into account the fact that there are plenty of employers but also employees that do not know in detail what the disciplinary procedure of employees entails, we will present, in brief, the procedural stages of the sanction.
Dat fiind faptul că mai sunt destui angajatori dar şi angajaţi care nu cunosc foarte bine ce presupune procedura disciplinară la angajaţi, vă prezentam, în sinteză, etapele procedurale ale sancţiunii disciplinare.
Începând cu data de 22 februarie 2012 a fost publicat în Monitorul Oficial nr.128 Ordinul comun al Ministerului Muncii şi Institutului Naţional de Statistică nr.177/81/2012 prevede noi modificări aduse Clasificării ocupaţiilor din România.
Acest act normativ completează COR-ul cu 56 de noi ocupaţii practicate în cadrul economiei naţionale care sunt menţionate într-o anexă la Ordinul 177/81/2012.
Prin Ordinul Ministerului Muncii s-a modificat grupa câtorva ocupații, adica unele au trecut din grupa majoră 3 în grupa majoră 2 și anume „expert tehnic extrajudiciar” și va avea codul 214951, din grupa de baza 2612 „consilier de probațiune” trece in grupa de baza 2619 și va avea codul 261921; la fel se întamplă și cu ocupația „inspector de probațiune” care va avea codul 261922.
Totodată Ordinul aduce şi alte noutăţi privind codurile ocupaţiilor din COR, respectiv rectifică anumite coduri ale unor ocupaţii.
Ordinul 124 din decembrie 2011, pentru modificarea şi completarea unor acte normative care reglementează acordarea de beneficii de asistenţă socială, a fost publicat in Monitorul Oficial numărul 938 din 30 decembrie 2011.
Orice început de an calendaristic vine cu o serie de întrebări legate de raportarea situației financiare aferente anului anterior. Vom încerca în următoarele rânduri să răspunem celor mai frecvente întrebări legate de acest subiect, cu referire la anul financiar 2011.
Când se depune declarația 101 în 2012?
Conform Ordonanţei nr. 2 din 25 ianuarie 2012 pentru modificarea şi completarea O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, declarația anuală de impozit pe profit pentru anul 2011 se depune, de toți contribuabilii, la organul fiscal competent până la data de 25 martie 2012, cu excepția organizaţiilor nonprofit şi contribuabilii care obţin venituri majoritare din cultura cerealelor şi a plantelor tehnice, pomicultură şi viticultură, care depun declarația anuală de impozit pe profit pentru anul 2011 până la data de 25 februarie 2012.
Începând cu 2012 au intrat în vigoare noi reglementări cu privire la contribuțiile datorate pentru statulul de administrator, respectiv cenzor al unei societăți comerciale. Iată așadar, o sinteză a contribuțiilor datorate de aceștia în acest an:
Contribuţiile Administratorului începând cu 2012
Începând cu 01 Ianuarie 2012, indemnizaţiei administratorilor numiţi de Hotărârea Generală a Acţionarilor, cu contract de administrator i se vor reţine următoarele:
contribuţia individuală la sistemul asigurărilor sociale de stat şi contribuţia angajatorului la sistemul asigurărilor sociale de stat,
contribuţiile de asigurări sociale de sănătate atât ale angajatului cât şi ale angajatorului,
contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate.
Remuneraţia administratorilor este în schimb exceptată în mod expres de la plată următoarelor contribuţii sociale:
Cotele de contribuţie ale angajatorilor şi salariaţilor pentru anul 2012 sunt deocamdată stabilite prin intermediul a două acte normative: Legea nr. 294/2011- Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe 2012, publicată in Monitorul Oficial nr. 913 şi Legea nr. 293/2011- Legea bugetului de stat pe 2012, publicată în Monitorul Oficial nr. 914 din 22 decembrie 2011.
Contribuțiile la asigurări sociale
Pentru anul 2012, cotele de contribuţie de asigurări sociale sunt:
Așa cum s-a întâmplat de regulă în ultimii anii, la sfârșit de an sunt aprobate modificări fiscale ce urmează a fi aplicate începând chiar cu 1 ianuarie a anului viitor. Prin urmare, nici finalul lui 2011 nu a făcut excepție de la acest obicei.
Vă vom prezenta așadar într-o variantă cât mai concisă și pe înțelesul tuturor care sunt principalele modificările fiscale și legale aplicabile societăților comerciale începând cu 1 ianuarie 2012, așa cum au fost ele aprobate prin intermediul a diferite acte normative.
Ordonanţa Guvernului nr. 2 din 30.01.2012 aduce o serie de noi modificări Codului de Procedură Fiscală. Vom realiza în rândurile următoare o sinteză a acestora:
Răspunderea solidară cu debitorul
La articolul 27 din Codul de Procedură Fiscală care se referă la raspunderea solidară cu debitorul, se introduce litera c) în care se precizează că va răspunde solidar cu debitorul şi reprezentantul legal al contribuabilului care, cu rea-credinţă, declară băncii, potrivit art. 149 alin. (12) lit. a), că nu deţine alte disponibilităţi băneşti.
Domiciliul fiscal al contribuabilului
Domiciliul fiscal definit potrivit alin. (1) ori (3) al art.31 se înregistrează la organul fiscal în toate cazurile în care acesta este diferit de domiciliul sau de sediul social, prin depunerea unei cereri de modificare a domiciliului fiscal, însoţită de acte doveditoare ale informaţiilor cuprinse în aceasta.
Conform articolului 134 din Codul Muncii – actualizat in 2011 cu Legea 40/2011 – În România zilele de sărbătoare legală în care nu se lucrează în 2012 sunt:
1-2 ianuarie, Anul Nou ;
prima şi a doua zi de Paşti, 15-16 aprilie;
1 mai, ziua internaţională a muncii;
prima şi a doua zi de Rusalii, 3-4 iunie;
Adormirea Maicii Domnului, 15 august;
1 decembrie, ziua naţională a României;
prima şi a doua zi de Crăciun, 25-26 decembrie;
Persoanele care aparţin altor culte religioase decât cele creştine au dreptul la două zile libere pentru fiecare dintre cele trei sărbători religioase anuale, declarate astfel de cultele religioase legale.
În conformitate cu H.G. nr.1225/2011, începând cu data de 01.01.2012 salariul de baza minim brut pe ţară garantat în plată este stabilit la 700 lei lunar faţă de 670 lei lunar cât era pana la finele anului 2011.
Cuantumul de 700 lei lunar este stabilit pentru un program complet de lucru de 169,33 ore în medie pe lună în anul 2012 ceea ce reprezintă 4.13 lei /oră.
Încadrarea personalului angajat prin încheierea unui contract individual de muncă cu un salariu sub salariul minim brut pe ţară se consideră contravenţie şi se sancţionează conform legii cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei.
În concluzie, conform noilor prevederi, salariul minim brut pe ţară este de 700 lei pentru un muncitor necalificat.
H.G.1225/2011 pentru stabilirea salariului de bază mimim brut pe ţară garantat în plată a fost publicată în Monitorul Oficial din 14 decembrie 2011.
În decursul aceluiași an, Guvernul României publică un ordin prin care introduce o nouă procedură de înregistrare în scop de TVA, după care îl aborgă.
După o serie de alte măsuri greșite urmate de abrogarea respectivelor de măsuri (ex desființarea și apoi reintorducerea microintreprinderilor, introducerea forfetarului și apoi renunțarea la el, etc.) tocmai ne confruntăm cu o nouă situație paradoxală: publicarea Ordinului 1984/2011, respectiv abrogarea lui prin Ordinul 2795/2011.
Ascent Group îşi continuă planurile de extindere, prin deschiderea unui nou birou, în România, la Sibiu.
Biroul Ascent Group din Sibiu va oferi clienţilor toată tipologia de servicii pe care le oferă grupul Ascent, dar în acelaşi timp îşi propune să devină un catalizator pentru intensificarea relaţiilor de afaceri dintre zona centrală a României și şi celelalte ţări din regiune.
Nu în ultimul rând, biroul din Sibiu îşi propune să ofere suport tuturor investitorilor străini care intenţionează să demareze o afacere în Transilvania.
Biroul din Sibiu este cel de al 7-lea birou deschis de Ascent Group, după cele din Bucureşti, Arad, Chişinău, Limassol, Sofia și Belgrad.
Datele de contact la care puteţi găsi noul nostru birou sunt:
Ascent Group Sibiu
str. Revoluției nr.1, apt. 15
tel: +40 269 211090
fax: +40 269 211722
Recent, prin Ordinul ANAF nr. 3.253/2011 pentru aprobarea modelelor unor formulare emise în aplicarea OG nr. 30/2011, au fost reglementate formularele de anulare a penalităților de întârziere pentru firmele care își plătesc datoriile până la finalul anului.
În rezumat, facilitățile fiscale se acordă pentru obligațiile fiscale accesorii aferente obligațiilor fiscale principale restante la data de 31 august 2011. Penalitațile de întârziere se anulează sau se reduc astfel:
a) anularea penalităților de intarziere, precum și anularea unei cote de 50% din majorările de întârziere aferente acestor obligații fiscale principale, dacă obligațiile principale și dobânzile aferente acestora, sunt stinse prin plată sau compensare până la data de 31 decembrie 2011;
Persoanele care aleg să muncească în străinătate apelează deobicei la firmele care asigură servicii de mediere şi plasare a forţei de muncă în străinătate, întrucât nu au o oferta ferma de muncă in străinătate sau nu pot relaţiona direct cu potenţialul angajator din străinătate.
În România, activitatea privată de mediere şi plasare a forţei de muncă în străinătate este strict reglementata de lege, firmele care asigura serviciile de mediere trebuind să îndeplinească anumite condiţii pentru a desfăşura această activitate, respectiv:
Recent, prin Ordinul ANAF nr. 3.253/2011 pentru aprobarea modelelor unor formulare emise în aplicarea OG nr. 30/2011, au fost reglementate formularele de anulare a penalităților de întârziere pentru firmele care își plătesc datoriile până la finalul anului.
În rezumat, facilitățile fiscale se acordă pentru obligațiile fiscale accesorii aferente obligațiilor fiscale principale restante la data de 31 august 2011. Penalitațile de întârziere se anulează sau se reduc astfel:
a) anularea penalităților de intarziere, precum și anularea unei cote de 50% din majorările de întârziere aferente acestor obligații fiscale principale, dacă obligațiile principale și dobânzile aferente acestora, sunt stinse prin plată sau compensare până la data de 31 decembrie 2011;
Guvernul a aprobat două ordonanţe care modifică şi completează Codul Fiscal şi Codul de procedură fiscală menite sa vina in ajutorul firmelor in situaţia actuală de criza.
În urma consultărilor publice, Inspecţia Muncii pune la dispoziţia angajatorilor versiunea nouă a aplicaţiei informatice Revisal pentru înfiinţarea şi completarea registrului de evidenţă a salariaţilor în format electronic, actualizată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 500/2011:
Începutul verii a marcat şi o nouă schimbare în echipa Ascent Group. Astfel, începând cu 1 mai, noul HR manager al Ascent Group în Romania este Ramona Bosînceanu.
Ramona este absolvent al Facultăţii de Științe Economice, din cadrul Universităţii Aurel Vlaicu din Arad, și a unui program de Master în domeniul Managementului Resurselor Umane. De-a lungul anilor, Ramona și-a îmbogățit pregătirea prin participarea la numeroase cursuri și specializări în domeniul resurselor umane.
În plan profesional, Ramona are o experienţă de 9 ani în domeniul resurselor umane, respectiv 3 ani de experienţa ca și specialist resurse umane în cadrul Ascent Group, perioadă în care a fost implicata în numeroase proiecte de recrutare de personal și executive search, administrare de personal și payroll, evaluări de personal, restructurări de întreprinderi, negocieri colective şi training.
Prin intermediul HG nr. 500/2011, noua variantă a Registrului General de Evidenţă a Salariaţilor a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 372 din 27 mai 2011, urmând să intre în vigoare începând cu 1 august 2011.
După numeroase dispute, proteste și controverse, în 31 matie 2011 a fost publicată în Monitoru Oficial Legea nr. 40/2011 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 53/2003 – Codul muncii.
Modificările aduse Codului Muncii de noul act normativ sunt următoarele :
1. Art. 1 – (1) “Prezentul cod reglementează domeniul raporturilor de muncă” şi nu mai “implementează totalitatea raporturilor individuale şi colective de muncă”.
2. Art. 16 – (2) aduce completarea evidentă şi anume “ Anterior începerii activităţii, contractul individual de muncă se inregistrează în registrul general de evidenţă a salariaţilor, care se transmite inspectoratului teritorial de muncă” in format electronic.
În Monitorul Oficial nr. 150 din 01.03.2011 au fost publicate modificările aduse Normelor de aplicare a Codului Fiscal de către Hotărârea 150/23.02.2011. Redăm în continuare, în sinteză principalele modificări aduse de acest act normativ.
Rezerva Legală
Prin această hotărâre a fost modificat punctul 50 din Normele de aplicare a Codului Fiscal, punct care se referă la rezerva legală obligatorie pe care toţi agenţii economici cu răspundere limitată trebuie să o calculeze dacă înregistrează profit contabil:
Cota de 5% reprezentând rezerva prevăzută la art. 22 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal se aplică asupra diferenţei dintre totalul veniturilor, din care se scad veniturile neimpozabile, şi totalul cheltuielilor, din care se scad cheltuielile cu impozitul pe profit şi cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile, înregistrate in contabilitate.
Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 6/02.02.2011 pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri prevede următoarele facilităţi pentru întreprinzătorul debutant:
acordarea de către AIPPIMM a unei alocaţii financiare nerambursabile reprezentând cel mult 30%, dar nu mai mult de 10.000 euro sau echivalentul în lei, din valoarea proiectului aferent planului de afaceri, pentru care face dovada surselor de cofinanţare. Alocaţiile financiare nerambursabile se acordă în limita sumelor aprobate cu această destinaţie din bugetul Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri;
Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 6/02.02.2011 pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri prevede următoarele facilităţi pentru întreprinzătorul debutant:
În Monitorul Oficial al României nr. 103/09.02.2011 a fost publicată Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 6/02.02.2011 pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri.
Persoanele interesate, care doresc să beneficieze de Programul pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri, pot solicita înregistrarea microîntreprinderii la Oficiul Registrului Comerțului în a cărui rază teritorială se stabileşte sediul social .
Beneficiarul Programului reglementat prin această ordonanţă de urgenţă, denumit întreprinzător debutant, este persoana fizică majoră, care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
Tichetele de masă pot fi acordate salariaţilor de către orice tip de companie angajatoare, ele fiind deductibile fiscal şi exonerate de taxe şi contribuții social-salariale şi social-patronale.
În cursul anului 2010, valoarea tichetelor a stagnat, acestea fiind de asemenea asimilate veniturilor impozabile ale angajaţilor.
În Monitorul Oficial nr.111 din data de 11 februarie 2011, a fost publicat Ordinul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale (MMFPS) nr. 959/2011, pentru stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masă pentru semestrul I al anului 2011.
Folosim cookie-uri pe site-ul nostru web pentru a furniza vizitatorilor o experiență de navigare cât mai bună și servicii adaptate nevoilor și interesului fiecăruia. Dând clic pe „Accept”, sunteți de acord cu TOATE cookie-urile.
Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența în timp ce navigați prin site. Dintre aceste cookie-uri, cookie-urile clasificate ca fiind necesare sunt stocate în browserul dvs., deoarece sunt esențiale pentru funcționarea funcționalităților de bază ale site-ului web. De asemenea, folosim cookie-uri terțe care ne ajută să analizăm și să înțelegem modul în care utilizați acest site web. Aceste cookie-uri vor fi stocate în browser-ul dvs. numai cu acordul dumneavoastră. De asemenea, aveți opțiunea de a renunța la aceste cookie-uri. Dar renunțarea la unele dintre aceste cookie-uri poate avea un efect asupra experienței dvs. de navigare.
Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul web să funcționeze corect. Această categorie include doar cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.
Cookie-urile neesețiale nu se încadrează în definiția cookie-urilor esențiale deoarece nu sunt strict necesare pentru funcționarea unui site sau a serviciilor oferite pe acesta, precum cookie-urile utilizate pentru analizarea comportamentului pe un site web (cookie-uri „analitice”) sau cookie-urile utilizate pentru afișarea de reclame.