deRainfall februarie 17, 2009

Outplacementul: abordarea corectă

În condiţii economice “normale” sau cu atât mai mult în condiţii de criză economică şi financiară, outplacementul, ca modalitate de sprijinire a viitorilor foşti angajaţi, îşi dovedeşte din plin utilitatea.

Definit ca serviciu de consultanţă dedicat atât angajaţilor cât şi companiilor, menit să asigure o tranziţie facilă către un nou job, respectiv o nouă structură organizaţională, outplacementul ilustrează foarte bine abordarea etică de care companiile trebuie să dea dovadă în condiţii dificile.

În traiectoria de dezvoltare a unei companii, apar uneori momente critice în care, pentru a ramâne competitivă pe piaţă, aceasta trebuie să îşi reducă personalul sau să renunţe (din diferite motive) la anumiţi membri ai echipei, inclusiv la membri ai echipei manageriale. În aceste situaţii, ideal este să beneficieze de consultanţă externă specializată. Aş enumera câteva motive: obiectivitate, confidenţialitate şi expertiză.

Citește articolul

Outplacementul: abordarea corectă

februarie 17, 2009Rainfall

În condiţii economice “normale” sau cu atât mai mult în condiţii de criză economică şi financiară, outplacementul, ca modalitate de sprijinire a viitorilor foşti angajaţi, îşi dovedeşte din plin utilitatea.

Definit ca serviciu de consultanţă dedicat atât angajaţilor cât şi companiilor, menit să asigure o tranziţie facilă către un nou job, respectiv o nouă structură organizaţională, outplacementul ilustrează foarte bine abordarea etică de care companiile trebuie să dea dovadă în condiţii dificile.

În traiectoria de dezvoltare a unei companii, apar uneori momente critice în care, pentru a ramâne competitivă pe piaţă, aceasta trebuie să îşi reducă personalul sau să renunţe (din diferite motive) la anumiţi membri ai echipei, inclusiv la membri ai echipei manageriale. În aceste situaţii, ideal este să beneficieze de consultanţă externă specializată. Aş enumera câteva motive: obiectivitate, confidenţialitate şi expertiză.

CITEȘTE MAI MULT

Ce politici HR sunt cele mai eficiente pe timp de criză?

februarie 16, 2009Rainfall

Industria românească de resurse umane este puternic influenţată de climatul economic actual. În acest an se preconizează o scădere a valorii pieţei de HR şi o serie de falimente în rândul firmelor specializate, fapt ce va conduce la scăderea numărului de jucători din piaţă.

Practic, în această perioadă ceea ce va face cu adevărat diferenţa atât la nivelul angajaţilor cât şi la nivelul angajatorilor va fi valoarea şi eficienţa întrucât, în ultimii ani, s-a putut observa că s-a pus accent mai mult pe cantitatea şi nu pe calitatea forţei de muncă.

CITEȘTE MAI MULT

Noi majorări ale contribuţiilor în 2009

februarie 11, 2009Diana Calb

Anul 2009 a debutat cu o majorare a CAS-ului datorat de către angajatori la bugetul de stat, majorare pe care am subliniat-o într-un articol publicat în luna ianuarie.

La un interval de o lună de la această modificare autorităţile ne anunţă o nouă majorare a cuantumului contribuţiilor, majorare care deocamdată nu a fost publicată în Monitorul Oficial.

Contrar aşteptărilor angajatorilor, dar şi a angajaţilor, de a nu se mai modifica contribuţiile la bugetul de stat, sau de a se diminua acestea pentru a uşura povara fiscală oricum excesivă asupra contribuabililor, Guvernul ne-a pregătit începând cu luna februarie 2009 o nouă majorare a contribuţiilor.

CITEȘTE MAI MULT

Zonele economice libere: avantaje şi dezavantaje

februarie 10, 2009Lia Bejenaru

Din momentul iniţierii procesului de promovare a investiţiilor, Aatualul Minister al Economiei şi Comerţului Republicii Moldova promovează si explică facilităţile oferite de Zonele Economice Libere (ZEL) şi avantajele desfăşurării activităţii unei companii pe un teritoriu declarat liber de aproape toate taxele. Totuşi, cât de lipsite de cusur sunt aceste zone şi ce am câstiga dacă am muta activitatea într-o astfel de zonă?

În primă fază să clarificăm ce inseamnă o ZEL: este o zonă delimitată fizic, cu un regim fiscal şi vamal special, creat la decizia Guvernului. Motivul pentru care se crează astfel de zone este stimularea activităţii de producţie pentru export. Şi este logică o astfel de decizie, in contextul unei balanţe comerciale “foarte negative“.

CITEȘTE MAI MULT

Elena Marina este managing partner al Ascent Group Bulgaria

februarie 5, 2009Adela Cristea

Începând din Ianuarie 2009 Elena Marina a devenit managing partner al Ascent Group în Bulgaria.

Elena este licenţiată în Psihologie şi are un Master în Managementul Resurselor Umane, ambele în cadrul New Bulgarian University.

Experienţa ei profesională provine în principal din consultanţă în management, executive search şi training. Elena a lucrat pentru JordanSheppard Eastern Europe, oferind servicii atât pentru clienţi locali cât şi pentru clienţi de pe întreg teritoriul Europei de Est şi Centrale, respectiv manageriind proiecte de recrutare pentru poziţi de top şi proiecte de consultanţă. Ea este şi consultant certificat al Human Synergistics® în diagnoză organizaţională.

CITEȘTE MAI MULT

Cum să-ţi contrazici şeful?

februarie 4, 2009Rainfall

Articol publicat în revista Tonica

Ca şi angajat, una dintre dilemele cu care ne confruntăm e cea de a ne contrazice şeful. Există momente când angajatul realizează că anumite decizii, idei ale superiorului pot fi ineficiente pentru compania din care face parte. Unii dintre noi au idei care să contracareze deciziile nefaste ale şefului. Însă, de cele mai multe ori, ni se pare extrem de greu să susţinem contrarul în faţa managerului nostru. De ce? Probabil că în subconştientul sau chiar conştientul nostru ne-am creat un model negativ după care ne mulăm atunci când avem de-a face cu asemenea conjuncturi. Fie ne e teamă de o posibilă reacţie negativă, fie dorim să ne păstrăm buna relaţie cu acesta, fie considerăm că va ignora ideile noastre. Aici pot fi enumerate n motive pentru care evităm să ne contrazicem şeful.

CITEȘTE MAI MULT

Schimbări ale contribuţiilor sociale în Bulgaria, la începutul lui 2009

februarie 4, 2009Rainfall

Începutul anului 2009 a adus schimbări şi în modul de calcul al contribuţiilor sociale din Bulgaria.

Aceste schimbări includ o scădere a contribuţiei la fondul obligatoriu de pensii, atât pentru angajator cât şi pentru angajat şi o creştere a contribuţiei pentru asigurarea obligatorie de sănătate. Venitul maxim de referinţă a rămas acelaşi ca în anul trecut, adică 2000 BGN. Actualizarea nivelului maxim de referinţă a la această sumă a avut loc în 2008, după ce ultima modificare avusese loc în august 2007, prin fixarea sumei la nivelul de 1400 BGN. În schimb impozitul pentru veniturile angajaţilor râmîne neschimbat, adică 10%.

Ca urmare a acestor schimbări, cuantumul total al taxelor şi contribuţiilor pentru salariile de până la 2000 BGN a scăzut de la 36,2% la 30,3%.

CITEȘTE MAI MULT

Промени в размера на социалните осигуровки в България в началото на 2009 г

februarie 4, 2009Rainfall

Промените в данъчно-осигурителната тежест, влезли в сила в началото на 2009 г., включват намаляване на задължителните осигуровки за пенсия, дължими от работодателя и служителя, както и увеличаване на задължителните здравни осигуровки. Максималният осигурителен доход остава на досегашното си ниво – 2000 лв. Той беше увеличен до този размер през 2008 г., след като през август 2007 г. беше фиксиран на 1400 лв. Пропорционалният данък върху доходите на служителите остава на досегашното си ниво от 10%.

В резултат от тези промени, данъчно-осигурителната тежест при брутни заплати до 2000 лв. намалява от 36.2% на 30.3%.

CITEȘTE MAI MULT

Jordan Sheppard lansează servicii noi în România

februarie 4, 2009Adela Cristea

Jordan Sheppard lansează – începând cu luna februarie a acestui an – servicii noi in România. Este vorba despre serviciul de Outplacement şi un serviciu inovator: „Business Intelligence” din perspectivă HR.

Servicile de outplacement au ca adresabilitate companiile care sunt în curs de a disponibiliza o parte din personalul firmei şi de a renunţa la anumiţi membri ai echipei manageriale, ca adaptare prin costuri scăzute şi eficientizare pe timp de criză. Beneficiarii acestui serviciu sunt mai ales angajaţii disponibilizaţi, care primesc astfel consultanţă profesională pentru identificarea unor noi oportunităţi de angajare şi pentru a depăşi cu bine această perioadă dificilă din punct de vedere psihologic şi social.

CITEȘTE MAI MULT

Cum să-ţi calmezi nervii la serviciu

februarie 4, 2009Rainfall

articol publicat în revista Tonica

Invadarea spaţiului personal, nerespectarea promisiunilor, amânările şi întârzierile, lipsa banilor, regulile absurde sau lipsa regulilor unde ar fi fost cazul, lipsa de înţelegere, de încredere, reproşurile nemeritate, munca în exces, lipsa de civilizaţie, dar şi amintirile unor evenimente neplăcute din viaţa noastră, ale unor traume suferite în trecut pot duce la instalarea unei stări de nervozitate atât în viaţă personală cât şi în cea profesională.

Oboseala, starea de iritare, lipsa de concentrare şi de entuziasm, decizii discutabile, fără promptitudine… Dacă asemenea stări persistă, este foarte posibil să suferiţi de stresul provocat de locul de muncă. Nu disperaţi ci învăţaţi să-l stăpâniţi. Situaţiile neplăcute în care ajungem, fără voia noastră, ne fac adesea să ne enervăm pentru că nu le evaluăm corect.

Suprimarea şi controlul furiei

CITEȘTE MAI MULT

Părerea candidatului despre interviul de selecţie

februarie 4, 2009Ramona Bosinceanu

Interviul de selecţie este un moment de evaluare a nivelului competenţelor necesare candidatului pentru a ocupa poziţia respectivă. Când ne referim la un interviu, putem să-l asociem cu un pas important către job-ul mult dorit.

Deşi, în multe cazuri, emoţiile pot fi constructive, în cazul în care acestea îşi fac apariţia în momentul interviului, pot fi destructive. Acest lucru se întâmplă datorită faptului că, pentru mulţi dintre noi interviul este cea mai „dificilă” sau temătoare parte în găsirea unui job. Momentul interviului este însă, partea unde trebuie să dovedim angajatorului pregătirea noastră şi tocmai acum ar trebui să clădim temelia job-ului dorit. Chiar dacă emotivitatea este de multe ori mai presus, putem lupta cu ea prin convingerea interioară, prin dorinţa şi siguranţa că ne dorim acel job pentru a ne lăsa dominaţi de emoţii.

CITEȘTE MAI MULT

Evaluarea – o componentă esenţială a resurselor umane

februarie 4, 2009Diana Calb

Managementul resurselor umane, cu toate „componentele” sale : recrutare, selecţie, evaluare, training, este încă în mare măsură necunoscut pentru multe companii existente pe piaţa românească.

Având în vedere aceste componente enumerate, mă opresc la evaluare. Este esenţială în cadrul procesului de angajare a candidaţilor, pentru că se pune accentul pe om, pe resursa umană care reprezintă pionul principal în cadrul oricărei organizaţii fără de care nu se poate vorbi în primul rând de organizaţie.

Evaluarea resurselor umane presupune atât evaluarea comportamentului candidatului, cât şi evaluarea potenţialului şi a capacităţii de evoluţie a acestuia în cadrul unei organizaţii.

CITEȘTE MAI MULT

Engleza pentru afaceri. Testare şi certificare

februarie 2, 2009Rainfall

Astăzi limba engleză a devenit un mijloc indispensabil pentru comunicarea în afaceri. În plus, cei mai mulţi dintre noi, cei care activăm în diverse domenii conexe mediului de afaceri, avem pretenţia că vorbim limba engleză.

De câte ori însă ne-am întrebat dacă engleza pe care o vorbim este într-adevăr potrivită mediului de afaceri, sau mai degraba e o engleza scolastică, potrivită mediului universitar în care ne-am format?

Câţi dintre noi nu am avut senzaţia, ieşind din şcoală, că engleza învăţată în şcoală e oarecum diferită de cea de care avem nevoie pentru a ne descurca eficient în mediul de afaceri sau pur şi simplu diferită de engleza de care avem nevoie într-o activitate cotidiană.

Există însă posibilitatea de a ne evalua propria abilitate de comunicare în limba engleză, sau de a testa nivelul de cunoştinţe al angajaţilor noştri, printr-o metoda consacrată la nivel internaţional şi anume testul TOEIC.

CITEȘTE MAI MULT

Un nou concept de training

februarie 1, 2009Oana Mosoiu

Noi, ca şi companie, ne preocupăm constant de clienţii nostri, care sunt la rândul lor alte companii. Ne preocupăm de munca lor – ajutându-i în business development -, de activitatile lor – fie ele juridice, contabile -, de oamenii lor – prin administrare de resurse umane, formare şi evaluare.

În multe traininguri realizate la client abordez probleme de managementul echipelor, motivarea personalului, conducere, conflict, comunicare organizaţională. De curând m-am întrebat dacă managerii cu care lucrez şi pe care îi formez au, de fapt, interlocutor la capatul celălalt de relaţie. Cine le sunt angajaţii? Sunt aceştia pregătiţi să beneficieze de formarea managerilor lor? Probabil că toţi actorii implicaţi în aceste situaţii necesită un tip de formare, de pregatire pentru a beneficia din plin de informaţii, abilităţi şi atitudini noi.

CITEȘTE MAI MULT

Posibil acord cu FMI în vederea acordării unui sprijin financiar pentru România

ianuarie 12, 2009Rainfall

În perioada următoare o misiune a FMI urmează să sosească la Bucureşti pentru evaluarea situaţiei macroeconomice şi iniţierea discuţiilor în vederea încheierii unui acord de sprijin pentru acoperirea deficitului de finanţare pe 2009.

Prognozele economice pentru acest an arată destul de rău, iar România are nevoie de finanţare externă. Această finanţare este necesară pentru acoperirea deficitului extern, cât şi a deficitului bugetar având în vedere scăderea puternică a investiţiilor străine directe, a remiterilor, precum şi a veniturilor încasate de stat.

Conform ultimelor estimări, deficitul bugetar pe final de an este de circa 5% din PIB iar deficitul extern a urcat în octombrie la 14,4 mld. euro, fiind cu aproape 11% mai mare decât după zece luni din 2007.

CITEȘTE MAI MULT

Ce noutăţi ne aduce 2009?

ianuarie 10, 2009Adela Cristea

2009 a debutat în România în forţă, cu foarte multe noutăţi.

Pe lângă faptul că efectele crizei economice se fac tot mai mult simţite, creând un mediu economic turbulent, avem şi un nou Guvern care de la primii paşi adoptă multe decizii contestabile şi generatoare a multiple schimbări. Nu în ultimul rând, începând cu 1 ianuarie 2009 intră în vigoare multe modificări legislative, unele aprobate deja în anii trecuţi, dar care îşi produc efecte doar de la această dată, altele de ultimă oră.

Voi încerca aşadar să trec în revistă principalele schimbări aduse de debutul lui 2009 şi care afectează mediul de afaceri.

CITEȘTE MAI MULT

Relaxarea fiscală „abrogată” de planul anticriză

ianuarie 9, 2009Mirela Rosu

Noul Executiv de la Bucureşti a adoptat în 30 decembrie 2008 o serie de măsuri anticriză, unele din ele abrogând tocmai măsurile anticriză promovate de vechiul Guvern.

Una dintre principalele prevederi anticriză promovate de noul Executiv este tocmai eliminarea facilităţilor fiscale nou introduse, mai precis bonificaţia de 5% la plata anticipată a impozitelor, acordată pentru plata rapidă a obligaţiilor bugetare. O alta măsura de relaxare fiscală eliminată a fost şi cea relativă la prima primită de angajator pentru crearea noilor locuri de muncă.

CITEȘTE MAI MULT

Departamentul şi organizaţia – or fi oare distincte?

ianuarie 8, 2009Renata Ban

V-aţi întrebat vreodată ce puteţi face pentru a va îmbunătăţi cele 8 ore pe care vi le petreceţi la locul de muncă? Eu m-am întrebat.

Am făcut un calcul elementar, şi mi-am dat seama că majoritatea ne petrecem o treime din cea mai frumoasă perioadă a vieţii muncind. Şi având în vedere acest lucru, eu am ales să o fac cu plăcere.

Un lucru foarte plăcut este faptul că la locul de muncă interacţionezi cu oameni, colegi, care, sunt mari şanse, să îţi devină chiar prieteni. Câţi dintre voi vă simţiţi ca între prieteni la servici?

CITEȘTE MAI MULT

Contribuţiile sociale reduse în decembrie 2008 şi majorate din nou în ianuarie 2009

ianuarie 8, 2009Diana Calb

Luna decembrie 2008 a constituit un moment încurajator pentru angajatori prin prisma reducerii unor contribuţii sociale datorate de către aceştia la bugetul statului.

Din păcate însă, prevederile din decembrie 2008 referitoare la contribuţiile de asigurări sociale datorate de către angajatori au fost parţial modificate, în creştere, începând cu ianuarie 2009.

Astfel, prin intermediul Ordonanţei de Urgenţă nr. 225 privind unele măsuri financiar-bugetare publicată în 30.12.2008, (care completează art. 18 alin.2 din Legea 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale), cotele contribuţiilor de asigurări sociale sunt stabilite începând cu 1 ianuarie 2009, după cum urmează:

CITEȘTE MAI MULT

Cota de impozitare pentru microîntreprinderi s-a majorat de la 1 ianuarie 2009

ianuarie 8, 2009Alina Isac

Cota de impozitare pentru veniturile microîntreprinderilor s-a majorat de la 2,5% la 3%, începând cu 1 ianuarie 2009, conform art. 107 din Codul fiscal.

Pentru a beneficia de regimul fiscal al microîntreprinderilor, societăţile care optează pentru aceasta trebuie să îndeplinească la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, cumulativ, condiţiile stabilite la articolul 103 din Codul fiscal:

CITEȘTE MAI MULT

Salariul minim brut a crescut la 600 lei începând cu 1 ianuarie 2009

ianuarie 8, 2009Ramona Bosinceanu

Începând cu data de 1 ianuarie 2009, conform HG 1051/2008, salariul de bază minim brut pe ţară garantat, în România, a fost majorat de la 540 lei la 600 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 170 de ore în medie pe lună în anul 2009, reprezentând 3,529 lei/oră.

La salariul minim precizat mai sus se aplică coeficienţii corespunzători fiecărui loc de muncă. De exemplu:

  • la angajaţii care sunt calificaţi se aplică coeficientul 1.2 astfel că aceştia vor avea un salariul minim brut de 720 RON.
  • la angajaţii cu studii superioare, se aplică coeficientul 2 la salariul de 600 RON, urmând ca salariul minim brut al acestora să fie de 1200 RON.

Nerespectarea acestor prevederi constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei.

CITEȘTE MAI MULT

Jordan Sheppard România lansează programul „Consultanţă pe timp de criză”

ianuarie 7, 2009Rainfall

Jordan Sheppard Romania, biroul local al companiei britanice de headhunting Jordan Sheppard, lansează programul „Consultanţă pe timp de criză”, dedicat companiilor care doresc să-şi adapteze cât mai eficient strategia de resurse umane la contextul economic actual, cât şi profesioniştilor care doresc să aibă o viziune realistă asupra pieţei muncii şi să fie asistaţi în carieră.

Programul se va desfăşura pe parcursul a două luni. Amănunte despre el puteţi obţine contactând biroul Jordan Sheppard România la tel: +40 21 569 3672 sau prin email, persoana de contact Elena Ionescu.

CITEȘTE MAI MULT

Impozitarea veniturilor din chirii

ianuarie 7, 2009Rainfall

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) include sumele obţinute din contractele de închiriere în categoria de venituri obţinute din activităţi independente. Excepţie fac contractele de arendare a bunurilor agricole.

Potrivit Codului fiscal, sunt asimilate veniturilor din chirii toate veniturile, în bani şi/sau în natură, provenind din cedarea folosinţei bunurilor mobile şi imobile, obţinute de către proprietar, uzufructuar sau alt deţinător legal.

Din punct de vedere al taxării vor fi:

CITEȘTE MAI MULT

Anul Nou aduce un nou manager la biroul Ascent Group din Bucureşti

ianuarie 5, 2009Adela Cristea

Începând din Ianuarie 2009 noul manager al biroului Ascent Group din Bucureşti este Elena Manera. Din această poziţie Elena va coordona întreaga activitate a unuia din cele mai importante birouri ale Ascent Group, succedându-i la managementul biroului Lucianei Căciuleanu, care a devenit în luna decembrie 2008 Group Training Manager al Ascent Group.

Elena Manera s-a alăturat echipei Ascent Group în luna august 2008 ca şi coordonator al departamentului de proiecte al Ascent Group.

CITEȘTE MAI MULT