deRainfall februarie 4, 2009

Cum să-ţi calmezi nervii la serviciu

articol publicat în revista Tonica

Invadarea spaţiului personal, nerespectarea promisiunilor, amânările şi întârzierile, lipsa banilor, regulile absurde sau lipsa regulilor unde ar fi fost cazul, lipsa de înţelegere, de încredere, reproşurile nemeritate, munca în exces, lipsa de civilizaţie, dar şi amintirile unor evenimente neplăcute din viaţa noastră, ale unor traume suferite în trecut pot duce la instalarea unei stări de nervozitate atât în viaţă personală cât şi în cea profesională.

Oboseala, starea de iritare, lipsa de concentrare şi de entuziasm, decizii discutabile, fără promptitudine… Dacă asemenea stări persistă, este foarte posibil să suferiţi de stresul provocat de locul de muncă. Nu disperaţi ci învăţaţi să-l stăpâniţi. Situaţiile neplăcute în care ajungem, fără voia noastră, ne fac adesea să ne enervăm pentru că nu le evaluăm corect.

Suprimarea şi controlul furiei

Citește articolul

articol publicat în revista Tonica

Invadarea spaţiului personal, nerespectarea promisiunilor, amânările şi întârzierile, lipsa banilor, regulile absurde sau lipsa regulilor unde ar fi fost cazul, lipsa de înţelegere, de încredere, reproşurile nemeritate, munca în exces, lipsa de civilizaţie, dar şi amintirile unor evenimente neplăcute din viaţa noastră, ale unor traume suferite în trecut pot duce la instalarea unei stări de nervozitate atât în viaţă personală cât şi în cea profesională.

Oboseala, starea de iritare, lipsa de concentrare şi de entuziasm, decizii discutabile, fără promptitudine… Dacă asemenea stări persistă, este foarte posibil să suferiţi de stresul provocat de locul de muncă. Nu disperaţi ci învăţaţi să-l stăpâniţi. Situaţiile neplăcute în care ajungem, fără voia noastră, ne fac adesea să ne enervăm pentru că nu le evaluăm corect.

Suprimarea şi controlul furiei

articol publicat în revista Tonica

Invadarea spaţiului personal, nerespectarea promisiunilor, amânările şi întârzierile, lipsa banilor, regulile absurde sau lipsa regulilor unde ar fi fost cazul, lipsa de înţelegere, de încredere, reproşurile nemeritate, munca în exces, lipsa de civilizaţie, dar şi amintirile unor evenimente neplăcute din viaţa noastră, ale unor traume suferite în trecut pot duce la instalarea unei stări de nervozitate atât în viaţă personală cât şi în cea profesională.

Oboseala, starea de iritare, lipsa de concentrare şi de entuziasm, decizii discutabile, fără promptitudine… Dacă asemenea stări persistă, este foarte posibil să suferiţi de stresul provocat de locul de muncă. Nu disperaţi ci învăţaţi să-l stăpâniţi. Situaţiile neplăcute în care ajungem, fără voia noastră, ne fac adesea să ne enervăm pentru că nu le evaluăm corect.

Suprimarea şi controlul furiei

Iată câteva modalităţi pentru a gestiona stările impulsive la locul de muncă: exprimarea verbală a sentimentelor noastre, suprimarea furiei şi controlul furiei.

Prima dintre ele este exprimarea frustrării sau a problemei care a cauzat accesele de furie. Explicîndu-le fără agresivitate colegilor de ce sîntem furioşi şi ajungînd la un compromis, nu doar că scăpam de furie, dar rezolvăm în acelaşi timp şi problema care ne-a adus în această situaţie. Pentru a putea realiza acest lucru este necesar să ştim exact ce anume a dus la instalarea furiei.

Cea de-a doua metodă pentru a evita manifestarea furiei prin agresivitatea faţă de cei din jurul nostru o constituie suprimarea furiei. Scopul este ca emoţiile negative să fie convertite într-un comportament constructiv. Spre exemplu, în loc să ne manifestăm furia faţă de colegii de serviciu, să ne aranjăm documentele de pe birou şi din sertare. Pericolul în această situaţie este că, dacă nu ne manifestăm în nici un fel furia, aceste sentimente negative ajung să ne macine în interior. Şi astfel ajungem să suferim de depresie, de hipertensiune sau putem ajunge chiar la infarct. O astfel de persoană întîmpina dificultăţi în relaţiile cu ceilalţi oameni.

Cel mai dificil este să reuşim să ne controlăm furia şi să ne calmăm singuri. Deoarece nu este suficient să ne controlăm manifestările, ci trebuie să ştim să pătrundem în interior, să ne controlăm în acelaşi timp şi manifestările interioare ale furiei: să respirăm adînc de cîteva ori pentru a ne calma, pentru a ne reduce bătăile inimii.

Evaluarea corecta a situaţiei

Calmul poate fi păstrat, spun psihologii, printr-o evaluare corectă a situaţiei, prin acceptarea interlocutorului, cu punctele sale de vedere diferite. Toleranţa joacă un rol extrem de important. De asemenea, fiecare trebuie să comunice şi să se înţeleagă bine cu cei din anturaj. Acest lucru poate veni odată cu obţinerea unei stări de echilibru interior, dar poate fi învăţat şi prin tehnici de relaxare. Fiecare trebuie să-şi cunoască obiectivele şi să fie conştient de limitele sale.

Metode de calmare la serviciu

  • respirati abdominal sau retrageti-va câteva momente într-un loc liniştit – încercaţi să faceţi câteva exerciţii de relaxare prin câteva minute de respiraţii profunde. Şi o schimbare de decor s-a dovedit că schimbă aproape instantaneu dispoziţia unei persoane. Faceţi o pauză şi ieşiţi măcar pentru câteva clipe afară.
  • ascultaţi muzică (ea dă tonul dispoziţiei) – meloterapia are o vastă zonă de acţiune şi se foloseşte de către specialişti pentru calmarea sistemului nervos, pentru destindere psihică şi relaxare, pentru combaterea oboselii şi a surmenajului, pentru tratarea stărilor depresive şi calmarea stărilor de agitaţie. În cazul stărilor de nervozitate specialiştii recomandă ascultarea unor compoziţii din muzica clasică şi melodii romantice.
  • sunaţi un prieten – specialiştii spun că n-ar fi rău ca în astfel de momente să puneţi mâna pe telefon şi să formaţi numărul unui prieten pentru a discuta.

Este evident pentru noi toţi că nu avem puterea de a contola toate evenimentele din viaţa noastră, fie ele plăcute sau mai puţin dorite, şi atunci nu ne rămâne decât să învăţam să le facem faţă. E în puterea noastră să reacţionăm într-un mod care să ne ajute să le depăşim!