Impactul inteligenței artificiale asupra resurselor umane
septembrie 10, 2024Alexandru Franzen
,,Viața este ca mersul pe bicicletă. Pentru a-ți menține echilibrul trebuie să continui să mergi înainte.’’ – Albert Einstein
CITEȘTE MAI MULTȘtim cu toții că acţiunea de a comunica, verbal sau non-verbal, stă la baza relaţiilor interumane atât în viaţa profesioanlă, cât şi în cea personală. Dar nu oricine ştie să comunice eficient. Timpul și studii făcute în domeniul comunicării ne-am demonstrat că aceasta poate fi dusă la rang de „artă”, iar dacă este caracterizată de eficienţă, ne poate facilita, iar uneori asigura atingerea succesului în plan profesional.
Cel mai adesea termenul de comunicare eficientă este sinonim cu termenul de comunicare asertivă. Asertivitatea reprezintă capacitatea individului de a se situa undeva la mijlocul comportamentului agresiv şi pasiv, adică trebuie să -şi exprime în mod deschis, sincer şi onest sentimentele şi ideile, fără a leza în niciun fel pe cel cu care comunică, fără a încălca drepturile sale personale, dar nici pe ale celorlalţi.
Asertivitatea aduce beneficii într-o companie atât pentru relaţia manager – angajat, cât şi pentru cea dintre angajaţi.
Citește articolulȘtim cu toții că acţiunea de a comunica, verbal sau non-verbal, stă la baza relaţiilor interumane atât în viaţa profesioanlă, cât şi în cea personală. Dar nu oricine ştie să comunice eficient. Timpul și studii făcute în domeniul comunicării ne-am demonstrat că aceasta poate fi dusă la rang de „artă”, iar dacă este caracterizată de eficienţă, ne poate facilita, iar uneori asigura atingerea succesului în plan profesional.
Cel mai adesea termenul de comunicare eficientă este sinonim cu termenul de comunicare asertivă. Asertivitatea reprezintă capacitatea individului de a se situa undeva la mijlocul comportamentului agresiv şi pasiv, adică trebuie să -şi exprime în mod deschis, sincer şi onest sentimentele şi ideile, fără a leza în niciun fel pe cel cu care comunică, fără a încălca drepturile sale personale, dar nici pe ale celorlalţi.
Asertivitatea aduce beneficii într-o companie atât pentru relaţia manager – angajat, cât şi pentru cea dintre angajaţi.
Știm cu toții că acţiunea de a comunica, verbal sau non-verbal, stă la baza relaţiilor interumane atât în viaţa profesioanlă, cât şi în cea personală. Dar nu oricine ştie să comunice eficient. Timpul și studii făcute în domeniul comunicării ne-am demonstrat că aceasta poate fi dusă la rang de „artă”, iar dacă este caracterizată de eficienţă, ne poate facilita, iar uneori asigura atingerea succesului în plan profesional.
Cel mai adesea termenul de comunicare eficientă este sinonim cu termenul de comunicare asertivă. Asertivitatea reprezintă capacitatea individului de a se situa undeva la mijlocul comportamentului agresiv şi pasiv, adică trebuie să -şi exprime în mod deschis, sincer şi onest sentimentele şi ideile, fără a leza în niciun fel pe cel cu care comunică, fără a încălca drepturile sale personale, dar nici pe ale celorlalţi.
Asertivitatea aduce beneficii într-o companie atât pentru relaţia manager – angajat, cât şi pentru cea dintre angajaţi.
În fiecare companie poate să existe tipologia colegului /şefului agresiv care este extrem de dornic în a obţine ceea ce îşi doreşte, la polul opus aflându-se colegul timid sau pasiv care nu are curajul să spună sau să ceară ceea ce i se cuvine şi merită. Aceste tipuri de comportamente vor putea îngreuna îndeplinirea responsabilităţilor, vor putea duce la scăderea stimei de sine şi la lipsa armoniei de la locul de muncă.
Pentru a evita apariţia acestor situaţii specialiştii în comunicare sugerează să ne comportăm şi să ne exprimăm altfel decât am fost probabil educaţi şi să nu acţionăm din impuls: să încercăm să nu presupunem, să ne exprimăm concis şi cât mai clar posibil, să nu fim sarcastici, să nu folosim etichete şi să nu generalizăm, să ascultăm cu atenţie şi celelalte puncte de vedere fără a monopoliza discuţia, să cerem şi să oferim feedback, să nu întrerupem expunerea interlocutorului.
Un comportament asertiv se referă,de asemenea, şi la comunicarea non-verbală, adică la tonalitatea vocii, la contactul vizual, şi nu în ultimul rând la mimică şi la postura corpului. În timpul comunicării persoana asertivă va păstra continuu contactul vizual cu interlocutorul său. Tonul vocii va trebui să fie convingător, nici prea diminuat, însă nici prea ridicat. În ceea ce priveşte postura corpului nu trebuie să transmită rigiditate sau relaxare, cea din urmă putând fi interpretată ca o lipsă de respect pentru celălalt sau pentru subiectul din discuţie, iar mimica feţei să nu fie în contradicţie cu conţinutul mesajului pe care dorim să-l comunicăm.
Pentru a ne asigura că vom comunica asertiv va trebui să ţinem cont şi de momentul în care vom transmite mesajul, de conţinutul şi formularea acestuia care trebuie să fie destul de descriptive şi concise.
Nerespectarea acestor sfaturi poate modifica modul de percepţie a ideii transmise, poate instala ambiguitate sau înţelegere eronată a subiectului aflat în discuţie, poate influenţa starea de spirit a persoanei cu care comunicăm, existând posibilitatea ca aceasta să oscileze de la timiditate la pasivitate sau de la irascibilitate la agresivitate.
Cu alte cuvinte, avantajele pe care le oferă o comunicare asertivă, eficientă, sunt benefice tuturor, şi anume toate persoanele implicate vor înţelege mult mai bine ceea ce au de făcut, vor fi mai productive şi mai fericite, cu o imagine de sine îmbunătăţită, mai motivate şi implicit cu un nivel de performanţă mai ridicat şi, deloc de neglijat, se va constata lipsa conflictelor în interiorul companiei, dar şi din cadrul relaţiilor cu colaboratorii.