Impactul inteligenței artificiale asupra resurselor umane
septembrie 10, 2024Alexandru Franzen
,,Viața este ca mersul pe bicicletă. Pentru a-ți menține echilibrul trebuie să continui să mergi înainte.’’ – Albert Einstein
CITEȘTE MAI MULTLumea în jurul nostru se schimbă cu viteză. Și în domeniul programelor de dezvoltare ale organizațiilor apar multe schimbări, noutăți, provocări. Vă invit să descoperim împreună câteva tendințe.
Citește articolulLumea în jurul nostru se schimbă cu viteză. Și în domeniul programelor de dezvoltare ale organizațiilor apar multe schimbări, noutăți, provocări. Vă invit să descoperim împreună câteva tendințe.
Lumea în jurul nostru se schimbă cu viteză. Și în domeniul programelor de dezvoltare ale organizațiilor apar multe schimbări, noutăți, provocări. Vă invit să descoperim împreună câteva tendințe.
Din experiența noastră, abordarea clasică, a cursurilor de doar două zile cu tematică generală, este tot mai puțin solicitată de către companii. Acestea au început în ultimii ani să caute programe din ce în ce mai personalizate de dezvoltare a echipelor în mediul profesional, iar în 2017 această tendință s-a accentuat. Solicitările celor ce investesc constant în programe dedicate resursei umane includ o varietate de abordări, de la competențele specifice unui anumit domeniu (hard skills), la combinații de programe de training și coaching. De la ateliere interactive având ca teme: utilizarea și dezvoltarea abilităților de relaționare, a inteligenței emoționale, rezolvarea creativă de probleme, gândirea strategică, flexibilitatea, lucrul în echipă, networking, persuasiunea etc. (numite soft skils), la coaching individual sau sistemic în care o persoană denumită coach sprijină o altă persoană în realizarea unui obiectiv, exclusiv prin crearea unui context în care cel antrenat descoperă singur soluțiile cele mai potrivite pentru a-și atinge obiectivul.
Această nouă perspectivă de abordare a dezvoltării personale urmărește să creeze o cultură în care toată lumea – nu doar cei cu „potențial ridicat” – să-și depășească provocările, propriile bariere interne și vulnerabilități. Această abordare are la bază convingerea că organizațiile vor prospera atunci când vor fi mai profund aliniate cu cele mai puternice motive ale oamenilor, și anume acelea de a se dezvolta.
De unde să pornim în 2018?
Dacă doriți să investiți în dezvoltare personală, mai întâi verificați cum arată mediul dumneavoastră de afaceri astăzi și cum răspunde la el organizația/compania voastră. Se adaptează afacerea/activitatea voastră la mediul de afaceri sau se află într-o reacție defensivă constantă față de piață?
Verificați dacă modelul vostru de afaceri este defensiv sau adaptabil?
Dacă doriți să fiți sincer în privința propriei voastre companii, verificați printr-un test simplu dacă organizația este complicată și într-o postură defensivă. Puteți face asta utilizând “mistery shopping”, angajând o persoană cu spirit de observație și obiectivă care vizitează afacerea, joacă rolul unui client real interesat de achiziția unor produse sau servicii, evaluează angajatii și mediul, apoi completează un chestionar, oferind informații despre vizita realizată. Sau încercați să fiți chiar Dvs. clientul propriei afaceri pentru a obține aceleași informații.
Numărați de câte ori auziți: „Nu se poate face.” De câte ori sunt rostite aceste cuvinte într-o singură zi? Dar într-o SĂPTĂMÂNĂ? Este un indicator simplu care vă va spune cât de repede e necesar să vă transformați organizația.
Cum să acționați asupra formării structurii și a echipelor voastre pentru a fi adaptabile și pentru a răspunde rapid și energic pieței?
Vă intrebați uneori de ce nu toți membrii echipei sunt angajați cu toată inima și cu mintea la locul de muncă? Potrivit unui sondaj Gallup, 67% dintre angajații din întreaga lume sunt dezinteresați și doar 9% sunt angajați pe deplin. Problema este că în prima zi de muncă toți facem parte din grupul celor care suntem doritori să contribuim cu competența noastră la organizația din care facem parte. Ceva se întâmplă însă pe parcurs ce determină angajații să devină mai degrabă dezinteresați.
Cred că una dintre cauze este următoarea: în zilele noastre majoritatea angajaților au zilnic o „a doua sarcină”, pe care angajatorul nu le-o plătește. Cei mai mulți își petrec timpul scuzându-se, gestionând ce gândesc ceilalți despre ei, inventând scenarii care să le ascundă vulnerabilitățile. Privesc la timpul dedicat de un angajat pentru a-și apăra și ascunde vulnerabilitățile ca la cea mai mare pierdere de resurse și energie pentru o organizație.
Noi modele de afaceri, noi cadre de luare a deciziilor și modele de relații atât pentru viața internă, cât și pentru viața externă a organizației au început să fie căutate pentru a genera o legătură mai autentică între angajați și misiunea lor în companie.
Noi tendințe pentru anul 2018
Pentru a răspunde acestei nevoi de adaptare a organizației atât la nevoile reale a clienților cât și la nevoile și așteptările membrilor echipei au apărut noi concepte care sprijină dezvoltarea organizației în direcția corectă. Iată principalele trenduri:
Collective Leadership
Multe organizații spun că ar dori să-și îmbunătățească rezultatele prin a încuraja angajații lor să devină autonomi și să se comporte ca lideri, să-și asume responsabilitatea pentru soluții mai bune, dar acest lucru se dovedește adesea evaziv în programele tradiționale de leadership. O nouă abordare cu rezultate remarcabile, este adoptată cu rapiditate în companii din Olanda, Marea Britanie, SUA și Australia. Ea se numește Collective Leadership. Participanții învață să înțeleagă și să-și valorifice propriile puncte forte și pe cele ale celorlalți, descoperind când să fie în postura liderului și când să urmeze alt lider din echipă, valorificând astfel întreaga inteligență colectivă a echipei.
Antreprenoriatul corporativ
Cât de important este că fiecare angajat al companiei noastre să aibă o abordare antreprenorială? Cum îi putem face să înțeleagă importanța misiunii companiei, să fie orientați permanent către clienți și produse, să fie inovativi și, în același timp, să mențină un comportament propriu inspirat?
Răspunsul la aceste întrebări este dat de programele de antreprenoriat corporativ care ajută organizațiile mari să insufle tuturor membrilor echipei ingredientele de bază ale spiritului antreprenorial, cele care stau la baza creșterii susținute a companiilor.
Modul de pregătire pentru abordarea clientului
Service Design & Design Thinking
În majoritatea organizațiilor de azi procesele și procedurile interne sunt construite pentru a servi departamentelor respective (sau organizației în ansamblu), iar apoi adaptate cerințelor mediului extern. În realitate, o organizație eficientă este cea care își construiește întreaga structură, respectiv procesele pornind de la nevoia și așteptările clientului. Conceptele de Service Design și Design Thinking ajută organizațiile și echipele să construiască capabilitățile necesare, cultura și spiritul de a se adapta rapid și eficient nevoilor clienților. Participanții învață să dezvolte abilități fundamentale în cercetarea comportamentului și motivațiilor clienților, pentru a identifica nevoile reale ale utilizatorilor de servicii. Cursanții învață metode creative de problem solving și metode cheie în proiectarea serviciilor în așa fel încât organzația să devină mult mai eficientă și mai apropiată de client.
Coaching-ul și programele de mentorat
Fiecare campion are un antrenor bun în spatele său…
Dacă echipa voastră se deconectează și vedeți: o productivitate în scădere, lipsa motivării, termenele nepreluate sau întârziate, profitabilitatea redusă a proiectelor noi, atunci este timpul să deveniți antrenor pentru echipa dumneavoastră. Coaching-ul vizează determinarea voastră de a merge spre ceea ce doresc inimile lor… spre ceea ce îi va face să cânte mai degrabă decât să vorbească, spre ceea ce îi va face să danseze mai degrabă decât să meargă. Este vorba despre a vă determina echipa să creadă într-un scop cu vizibilitate pe termen lung, de a-i stârni întrebări importante și apoi de a-i provoca să meargă spre acele vise cu trăire, pasiune și angajament.
Când decideți să începeți investiția în programe de formare, luați în considerare structura și oamenii în același timp. Dați-vă libertatea de a vă imagina ce se poate schimba în dinamica internă a organizației voastre dacă începeți programe de formare pe termen lung pentru a crește autonomia, gradul de încredere, și un set adaptabil de gândire în care oamenii au o adevărată putere de decizie.
Rolul nostru ca formatori și antrenori certificați este de a oferi un cadru pentru ca această rețetă să fie descoperită, să vă ajute să vă modelați organizația să crească ca afacere, să dobândească noi clienți și să dezvolte oameni și echipe.