X + Y = Profit?

Prea ambițioși, aroganți, individualiști, egoiști… cei tineri sunt adesea văzuți într-o lumină proastă de către cei mai în vârstă. Aceștia din urmă par, la rândul lor, conformiști și depășiți în ochii noilor veniți pe piața locurilor de muncă. În astfel de situații, un armistițiu și un set de explicații sunt absolut necesare pentru a putea lucra mai bine împreună.

În prezent, în cadrul organizațiilor, mai multe generații sunt nevoite să coexiste. Deși pe hârtie, din punct de vedere teoretic, această conjunctură reprezintă clar o sursă de bogăție și un context propice performanței, în realitate lucrurile stau puțin diferit, conflictele putând lua naștere foarte ușor. Acestea sunt posibile mai ales între generația Y, adică angajații cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani și angajații cu vârsta de 30-50 de ani, așa-numita generație X.

De ce există tensiuni?

Citește articolul

Prea ambițioși, aroganți, individualiști, egoiști… cei tineri sunt adesea văzuți într-o lumină proastă de către cei mai în vârstă. Aceștia din urmă par, la rândul lor, conformiști și depășiți în ochii noilor veniți pe piața locurilor de muncă. În astfel de situații, un armistițiu și un set de explicații sunt absolut necesare pentru a putea lucra mai bine împreună.

În prezent, în cadrul organizațiilor, mai multe generații sunt nevoite să coexiste. Deși pe hârtie, din punct de vedere teoretic, această conjunctură reprezintă clar o sursă de bogăție și un context propice performanței, în realitate lucrurile stau puțin diferit, conflictele putând lua naștere foarte ușor. Acestea sunt posibile mai ales între generația Y, adică angajații cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani și angajații cu vârsta de 30-50 de ani, așa-numita generație X.

De ce există tensiuni?

Prea ambițioși, aroganți, individualiști, egoiști… cei tineri sunt adesea văzuți într-o lumină proastă de către cei mai în vârstă. Aceștia din urmă par, la rândul lor, conformiști și depășiți în ochii noilor veniți pe piața locurilor de muncă. În astfel de situații, un armistițiu și un set de explicații sunt absolut necesare pentru a putea lucra mai bine împreună.

În prezent, în cadrul organizațiilor, mai multe generații sunt nevoite să coexiste. Deși pe hârtie, din punct de vedere teoretic, această conjunctură reprezintă clar o sursă de bogăție și un context propice performanței, în realitate lucrurile stau puțin diferit, conflictele putând lua naștere foarte ușor. Acestea sunt posibile mai ales între generația Y, adică angajații cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani și angajații cu vârsta de 30-50 de ani, așa-numita generație X.

De ce există tensiuni?

În primul rând pentru că au viziuni diferite despre viață, fapt datorat în mare parte evenimentelor cu care s-au confruntat. Generația X, generația de sacrificiu, cea care a fost martora a două crize petroliere, a șomajului, a comunismului, a căderii Zidului Berlinului, are în general încredere în compania la care care lucrează, respectă ierarhia și a fost nevoită să își dovedească valoarea încă de la debut. Această generație a experimentat lipsuri la nivel profesional, întâmpinând dificultăți în găsirea de locuri de muncă stabile și bine plătite.
Generația Y, însă, este generația care trăiește în prezent și pentru prezent. Locul de muncă reprezintă doar o trecere și nu este nicidecum sinonim cu siguranța, ei aflându-se într-un flux continuu. Cu toate acestea, vor ca partenerii să le acorde încă din prima clipă încrederea lor deplină. Ierarhia este pentru ei doar o noțiune abstractă, un liant în lanțul ale cărui norme ei nu ezită să le pună sub semnul întrebării și la nevoie să le completeze, fiind “copiii de ce-ului”.

Pentru a lucra bine împreună, este necesar ca cele două generații să:

  • facă tot posibilul să se cunoască bine. Aceasta poate fi o capcană pentru angajații de tip X, care de multe ori nu înțeleg modul de funcționare și valorile celor de tipY. Pentru manageri, poate fi un pas înapoi dar și un impuls pentru adoptarea unei noi maniere de a face lucrurile, din moment ce clasicele metode motivaționale cunoscute de ei nu funcționează cu Y.
  • își acorde încredere și să se responsabilizeze reciproc. Deși angajații Y au tendința de a contesta regulile deja stabilite, transformând orice activitate comună cu a angajaților X într-una cronofagă, este esențial ca acești din urmă să dedice totuși timp clarificărilor. Tinerii se dovedesc a fi mult mai receptivi atunci când normele stabilite deja le sunt și explicate, și nu doar impuse în mod autoritar.
  • aibă șansa de a găsi soluții prin propriile metode, chiar dacă sunt ajutați să își creeze rețeaua sau să găsească resursele. Aceasta reprezintă o metodă foarte bună de fidelizare, pentru ambele generații.

Atât angajații de tip X cât și cei de tip Y trebuie să fie ajutați să cunoască și să înțeleagă asemănările, deosebirile, valorile și așteptările celorlați. Promovarea punctelor de vedere comune reprezintă un prim pas în descoperirea percepțiilor reciproce care determină îmbunătățirea relațiilor dintre generații. Prin urmare, este necesară o abordare proactivă pentru a depăși stereotipurile care împiedică cooperarea între generații și, prin urmare, performanța colectivă.