Impactul inteligenței artificiale asupra resurselor umane
septembrie 10, 2024Alexandru Franzen
,,Viața este ca mersul pe bicicletă. Pentru a-ți menține echilibrul trebuie să continui să mergi înainte.’’ – Albert Einstein
CITEȘTE MAI MULTS-a încheiat luna ianuarie, luna în care majoritatea celor dintre noi s-au concentrat la un anumit moment pe creionarea unei Planificări și trasarea unor Obiective.
Citește articolul“Dacă nu știi în ce port vrei să ajungi niciun vânt nu îți este favorabil.”
Seneca
La un moment dat în viață ajungem în punctul în care ne asumăm responsabilități și devenim stăpânii propriului destin. Ba chiar ne asumăm responsabilități și dincolo de sfera propriei persoane, dacă în viața profesională suntem Manageri sau Antreprenori. Devine treaba noastră să înțelegem și să stabilim ce ar trebui să facă și oamenii din echipa sau firma noastră. Și în acel moment sunt ridicate o serie de întrebări importante:
Ce ar trebui să fac? Ce ar trebui să facă firma?
Ce îmi doresc să fac? Ce îmi doresc să facă echipa?
Ce ar fi bine să fac? Ce ar fi bine să facem împreună?
S-a încheiat luna ianuarie, luna în care majoritatea celor dintre noi s-au concentrat la un anumit moment pe creionarea unei Planificări și trasarea unor Obiective – pași deosebit de importanți în încercarea de a fi proactivi față de anul pe care-l avem așternut în fața noastră; de a echilibra măsura în care noi vom dicta ce se întâmplă vs măsura în care ne va fi impus cursul de acțiune.
O intenție excelentă, însă provocarea pe care o întâlnesc foarte des în rândul partenerilor și clienților noștri este că, în mod inevitabil, la un moment dat inerția preia controlul și, în ciuda celor mai lăudabile eforturi ale noastre, Agendele ni se umplu de “lucruri care trebuie rezolvate” în detrimentul “lucrurilor pe care voiam să le facem ca să ne îndeplinim Obiectivele”. Și așa Obiectivele ajung să fie ceva mai degrabă declarativ, decât ceva funcțional. Vă mai amintiți ce Obiective ați avut anul trecut? Dar acum doi ani?
“Unde greșim și cum putem să ne îmbunătățim?” este întrebarea importantă la care încercăm să răspundem în următoarele rânduri, și vom face asta adresând două perspective importante:
Cum ne planificăm Obiectivele?
Principiul pe care ar trebui să-l urmărim este cel al viziunii de Sus în Jos (top-bottom) pentru că ceea ce încercăm să facem aici se numește Macro Planificare.
Voi începe cu enunțarea unor Direcții Strategice formulate mai general. Acestea sunt arii despre care simt/gândesc că ar trebui să fac ceva. “Vânzările” pot să fie o direcție strategică bună la un nivel de companie, sau “Sănătatea” poate fi una foarte importantă la nivel personal. Nu ne dorim să lucrăm cu multe direcții strategice, ci mai degrabă să le identificăm pe cele mai importante.
Observați că am evitat să atribui nuanțe pozitive/negative acestor Direcții Strategice. Este un motiv pentru care nu am formulat acum “Creșterea Vânzărilor” și acela este pentru că aceste atribute ne limitează mai apoi în proces. Acțiunea de a reduce costul de producție poate să aibă exact același impact asupra situației financiare a companiei cum ar avea-o o creștere a volumului de vânzări, însă formularea “Creșterea vânzărilor” o exclude din start pe prima. Nu este dezirabil să facem asta în această, ci ce ne dorim este mai degrabă să răspundem la întrebările “Care sunt scopurile mari pe care le am anul acesta? Care sunt direcțiile mari în care vreau să pășesc?” și să ofer răspunsuri largi.
Al doilea pas după identificarea Direcțiilor Strategice este etapa Formulării Obiectivelor, iar aceasta este foarte importantă, pentru că aici trebuie să obținem echilibrul între suficient de vag încât să nu ne îngustăm cursul de acțiune, dar suficient de precis încât să putem știi clar la un moment dat dacă ne-am atins sau nu obiectivul.
Personal, sunt un mare fan al metodologiei SMART de formulare a Obiectivelor, care ne oferă scheletul pe care ar trebui construit un Obiectiv: să fie Specific, Măsurabil, Aplicabil, Relevant și Încadrat în Timp.
Așadar, presupunând că îmi doresc Creșterea Profitului Firmei cum aș putea formula Obiective SMART?
“Creșterea Vânzărilor” sau “Scăderea costului de Producție” sunt formulări vădit vagi, pe când “Motivarea lui Georgel din Magazinul numărul 3 să vândă cu 10 produse în plus pe lună” sună mai degrabă ca un punct de acțiune, nu ca un Obiectiv.
Cum ar putea suna un punct de mijloc?
“Creșterea volumului vânzărilor cu un procent de 30% în primele 6 luni ale anului raportat la aceeași perioadă a anului trecut” ar putea fi o variantă. Îmi spune clar ce-mi doresc, este încadrat în timp, este relevant pentru direcția strategică “Profitabilitatea Firmei”.
Formularea Obiectivelor poate fi o provocare pentru manageri și antreprenori, însă secretul aici constă în exercițiu! Țineți structura SMART aproape, formulați Obiectivul și mai apoi întrebați-vă: “Este specific?”, “Îl pot măsura?”, “Este realist?”, De ce vreau acest obiectiv? / E relevant?” sau “L-am încadrat în timp?” Urmărind procesul veți ajunge curând să fiți mulțumiți de cum sunt formulate Obiectivele.
Ați tinde să credeți că Macro Planificarea se oprește aici, însă nu este așa, pentru că al treilea pas pe care trebuie să îl facem este definirea Indicatorilor de Performanță (KPIs). De ce sunt aceștia foarte importanți? Pentru că ne dorim să ne atingem Obiectivul, dar nu ne dorim să-l atingem cu orice preț și oricum.
Am fi oare satisfăcuți dacă atingerea Obiectivului de creștere a volumului de vânzări ar veni cu scăderea calității în procesul de vânzare, iar asta ar determina o nemulțumire mai mare a clienților și, deci, compromiterea șanselor de vânzare recurentă sau scurtarea duratei de viață monetizabile? Dacă acesta ar fi cazul, în mod paradoxal Obiectivul ar fi îndeplinit, însă Scopul ar fi compromis, iar firma mai puțin profitabilă.
Așadar revenim la Indicatorii de Performanță. În general aceștia pot să fie cantitativi, calitativi sau de natură financiară (sigur că și cei financiari se pot lega de primele două categorii, însă de multe ori ne este de folos să-i abordăm separat, cifrele rezumând ușor situații dezirabile sau indezirabile).
Pe exemplul Obiectivului de mai devreme: Creșterea volumului vânzărilor cu un procent de 30% în primele 6 luni ale anului raportat la aceeași perioadă a anului trecut, niște indicatori de performanță ar putea arăta așa:
CANTITATIVI:
CALITATIVI:
FINANCIARI:
Formulând Indicatorii de Performanță cunosc pragmatic cum ar trebui să arate îndeplinirea Obiectivului – care sunt limitările și costurile pe care le accept. Cel mai important aspect în formularea acestor indicatori este ca ei să fie MĂSURABILI. Dacă instrumentul de măsură nu există în prezent, dar îl pot dezvolta, nu este o problemă, însă dacă mă întreb “Cum aș putea să măsor asta?”, iar răspunsul este “Nu știu!” atunci KPI-ul trebuie reformulat / regândit.
Pasul numărul 4 (ultimul din Macro-Planificare) este Identificarea punctelor de acțiune și a Agenților.
Parcurgerea procesului până în acest punct ne este de folos pentru că ne ușurează identificarea punctelor cheie de acțiune, răspunsurile la întrebarea “Ce ar trebui să facem concret pentru îndeplinirea Obiectivului?” – pentru că deja cunoaștem specific ce dorim să facem, dar și care sunt limitările.
Înșiruirea acțiunilor într-o listă însă ridică două întrebări importante: “Care este ordinea / secvența în care aceste acțiuni ar trebui să se desfășoare?” – este clar că ar fi ineficient să instruim personalul de sales, înainte de a revizui și actualiza ofertele. Sau să demarăm o campanie de promovare, dar să nu avem agenți pregătiți să răspundă cererii care se crează. Secvența logică a acțiunilor este deci un factor foarte important care ar trebui să îl percepem încă din această etapă de planificare. Poate nu putem avea întreaga detaliere până la cel mai mic pas, însă cu siguranță ar trebui să știu cel puțin de unde încep.
Cealaltă întrebare importantă este “Cine este responsabil pentru îndeplinirea acestor acțiuni?”, iar această întrebare ne ajută să Identificăm Agentul potrivit pentru punere acțiunilor în practică și delegarea lor către acesta. Fără excepție îndeplinirea Obiectivelor de business presupune munca în echipă pe care o îndeplinesc mai mulți Agenți, din roluri diferite, însă având același Scop! Directorul de Vânzări, Șefii de Magazin, Agenții de vânzări, Personalul de suport tehnic etc, toți vor avea puncte de acțiune de îndeplinit. O planificare bună creionează cel puțin în linii mari aceste acțiuni.
Ca să sumarizăm procesul până aici, cei 4 pași ne ajută să răspundem la întrebări foarte importante în ceea ce privește Macro Planificarea:
Urmărirea pașilor acestui proces riguros cere o investiție de timp și am argumenta că:
Această imagine încheie etapa Macro Planificării.
Cum transferăm Obiectivele în activitatea de zi cu zi?
Intrăm acum pe tărâmul Micro Execuției, locul unde apar cu adevărat rezultatele. Primul pas în această etapă este conștientizarea a ceea ce am creat deja: o hartă destul de clară asupra punctului în care ne dorim să ajungem. Așadar, vă întreb: În momentul în care porniți la un drum mai lung, vă așezați în mașină și setați harta (Google Maps, Waze etc.) spre punctul în care doriți să ajungeți – de câte ori, pe traseu, verificați acea hartă?
Cred că cel puțin de fiecare dată când există o schimbare de direcție. Bănuiesc că nu vi s-a întâmplat niciodată să plecați din București înspre Suceava și să verificați harta prima oară după ce ați ajuns la Tulcea, nu?
Exact așa ar trebui să fie și cu Planificarea. Am depus efort să o construim și acum există, deci haideți să ne folosim de ea! Personal arunc o privire pe harta mea o dată pe săptămână, pentru că o includ în ceea ce numesc Planificare Săptămânală.
Procesul decurge în felul următor:
Și apoi o iau de la capăt. Săptămână de săptămână.
Dacă fac lucrurile acestea am mai multe șanse să-mi ating Obiectivele sau ele vor rămâne doar niște declarații?
Aștept să-mi spuneți…