Demotivarea angajaților

Demotivarea angajatilor este un fenomen care poate apărea izolat (unul-doi angajați) sau la scară mare, și care afectează drastic rezultatele activității echipei/firmei. Este poate cel mai important factor de scădere a productivității, deci ar fi util să cunoaștem cauzele și să recunoaștem semnele demotivării, încât să putem preveni sau, dacă prevenirea nu a fost facută la vremea ei, măcar să o recunoaștem ca stare de fapt cât mai devreme, pentru a putea lua măsuri de corecție.

Abordarea noastră poate părea ușor ciudată sau negativistă. Poate ar părea mai logic să spunem care sunt metodele de motivare a angajaților. Considerăm însă că este interesantă și această abordare, pentru că este important de știut și ce are efect invers, pentru a fi evitat. E bine să motivezi, dar e și mai bine să nu demotivezi, sau să nu faci și una și alta în același timp. Bineînțeles că nimeni nu își propune conștient să demotiveze, dar poate totuși “reuși” asta.

Citește articolul

Demotivarea angajatilor este un fenomen care poate apărea izolat (unul-doi angajați) sau la scară mare, și care afectează drastic rezultatele activității echipei/firmei. Este poate cel mai important factor de scădere a productivității, deci ar fi util să cunoaștem cauzele și să recunoaștem semnele demotivării, încât să putem preveni sau, dacă prevenirea nu a fost facută la vremea ei, măcar să o recunoaștem ca stare de fapt cât mai devreme, pentru a putea lua măsuri de corecție.

Abordarea noastră poate părea ușor ciudată sau negativistă. Poate ar părea mai logic să spunem care sunt metodele de motivare a angajaților. Considerăm însă că este interesantă și această abordare, pentru că este important de știut și ce are efect invers, pentru a fi evitat. E bine să motivezi, dar e și mai bine să nu demotivezi, sau să nu faci și una și alta în același timp. Bineînțeles că nimeni nu își propune conștient să demotiveze, dar poate totuși “reuși” asta.

Demotivarea angajatilor este un fenomen care poate apărea izolat (unul-doi angajați) sau la scară mare, și care afectează drastic rezultatele activității echipei/firmei. Este poate cel mai important factor de scădere a productivității, deci ar fi util să cunoaștem cauzele și să recunoaștem semnele demotivării, încât să putem preveni sau, dacă prevenirea nu a fost facută la vremea ei, măcar să o recunoaștem ca stare de fapt cât mai devreme, pentru a putea lua măsuri de corecție.

Abordarea noastră poate părea ușor ciudată sau negativistă. Poate ar părea mai logic să spunem care sunt metodele de motivare a angajaților. Considerăm însă că este interesantă și această abordare, pentru că este important de știut și ce are efect invers, pentru a fi evitat. E bine să motivezi, dar e și mai bine să nu demotivezi, sau să nu faci și una și alta în același timp. Bineînțeles că nimeni nu își propune conștient să demotiveze, dar poate totuși “reuși” asta.

Clasificarea cea mai frecventa împarte cauzele demotivării în 3 mari categorii:

  • cauze financiare
  • cauze ce țin de șef sau de management
  • cauze ce țin de mediul de lucru.

Deși s-ar putea crede că cele mai frecvente sunt nemulțumirile financiare, în realitate nu este așa. Chiar dacă majoritatea angajaților în România spun că sunt nemulțumiți de venitul pe care-l obțin (sau cel putin așa declară), în realitate cauzele mai frecvente și mai puternice ale demotivării nu sunt cele de natura financiară.

De fiecare dată când venitul crește, angajatul se obișnuieste foarte repede cu noul nivel, apoi ajunge să-l considere ca fiind normal, ca fiind un drept al său, apoi începe dinnou să-și dorească mai mult, pentru a se obișnui și cu următorul nivel. Acesta este ciclul creșterilor salariale și al mulțumirii/nemulțumirii angajatului. Dacă însa nivelul salarial nu este foarte scăzut, mult sub nivelul pieței, acesta nu este un factor major în demotivare. Unele teorii cu privire la motivare nici măcar nu îl consideră un factor de motivare, ci un factor de igienă. Lipsa lui demotivează puternic, dar simpla lui prezeneță nu este suficientă pentru a motiva. 

De cealaltă parte, cauzele ce țin de mediul de lucru și/sau de echipă pot fi: colegi cu care nu pot lucra, cu care mă aflu mereu în conflict, sau condiții neprielnice muncii (foarte cald sau foarte frig, zgomot extrem, vibrații, etc). Poate fi vorba de un echipament demodat, care nu-mi dă voie să fiu eficient și se strică des. Sau un autoturism care nu e sigur, pentru cei care prin natura postului conduc foarte mult.

Cauzele ce țin de șeful direct sau de management în general sunt mult mai diverse, mai frecvente și mai puternice. Este probabil banală expresia “un candidat decide să vina pentru firmă, și decide să plece din cauza șefului”. Aici putem menționa tratamentul egal al tuturor, dintr-o greșit înțeleasă dorință de echitate. Dacă toți sunt tratați la fel, cei mai productivi nu sunt încurajați, ci vor ajunge să se blazeze, nemaivăzând utilitatea muncii susținute. Comunicarea este importantă, și dacă nu este constantă și la un nivel suficient poate crea mari frustrări. Nesiguranța și incertitudinea nu sunt bune pentru motivare. Comunicarea este importantă nu doar pentru a elimina incertitudinea, ci și pentru a împărtăși viziunea, direcția, obiectivele. Promovările percepute ca fiind arbitrare sau inechitabile sunt de asemenea elemente importante pentru demotivarea angajaților.

Deși cele de mai sus nu sunt descoperiri spectaculoase, sau de natura recentă, ci mai degrabă aspeccte de bun simț, este incredibil cât de des sunt întâlnite în realitate, și cât de des se ajunge la grade diferite ale demotivării, cu efecte serioase asupra rezultatelor echipei/firmei.

De aceea am considerat că e utila o astfel de trecere în revistă a acestor aspecte, respectiv recomandăm managerilor care își doresc să conducă echipe motivate, să fie mai ales atenți la evitarea factorilor de demotivare!