Starea de alertă. Ce noutăți aduce pentru companii?

Prin Hotărârea nr. 24 din 14.05.2020 emisă de Comitetul Național pentru Situații de Urgentă, publicată în M.O. nr. 395/15.05.2020 s-a aprobat instituirea stării de alertă la nivel național, pe o perioadă de 30 de zile, începand cu data de 15.05.2020.

Întrucat prin declararea stării de alerta s-au relaxat o parte din măsurile dispuse pe perioada stării de urgență și firmele pot să înceapă să își reia activitatea, hotărârea se axează pe instituirea unor măsuri de prevenție si control a infecțiilor.

Redăm mai jos un set de măsuri aplicabile firmelor:

1. Organizarea activității firmelor în relația cu angajații și clienții:

Citește articolul

Prin Hotărârea nr. 24 din 14.05.2020 emisă de Comitetul Național pentru Situații de Urgentă, publicată în M.O. nr. 395/15.05.2020 s-a aprobat instituirea stării de alertă la nivel național, pe o perioadă de 30 de zile, începand cu data de 15.05.2020.

Întrucat prin declararea stării de alerta s-au relaxat o parte din măsurile dispuse pe perioada stării de urgență și firmele pot să înceapă să își reia activitatea, hotărârea se axează pe instituirea unor măsuri de prevenție si control a infecțiilor.

Redăm mai jos un set de măsuri aplicabile firmelor:

1. Organizarea activității firmelor în relația cu angajații și clienții:

Prin Hotărârea nr. 24 din 14.05.2020 emisă de Comitetul Național pentru Situații de Urgentă, publicată în M.O. nr. 395/15.05.2020 s-a aprobat instituirea stării de alertă la nivel național, pe o perioadă de 30 de zile, începand cu data de 15.05.2020.

Întrucat prin declararea stării de alerta s-au relaxat o parte din măsurile dispuse pe perioada stării de urgență și firmele pot să înceapă să își reia activitatea, hotărârea se axează pe instituirea unor măsuri de prevenție si control a infecțiilor.

Redăm mai jos un set de măsuri aplicabile firmelor:

1. Organizarea activității firmelor în relația cu angajații și clienții:

  • în continuare, se încurajează munca la domiciliu sau telemunca, întrucât operatorii economici publici și privați, au obligația organizării activității, astfel încât munca să se desfășoare de la domiciliul angajaților.
  • dacă activitatea desfășurată nu permite acest lucru, firmele sunt obligate să ia măsuri pentru:
    • a) asigurarea triajului epidemiologic constând în controlul temperaturii personalului propriu şi vizitatorilor, la punctele de control-acces în incinte;
    • b) dezinfectarea obligatorie a mâinilor înaintea intrării în spațiile de lucru;
    • c) respectarea regulilor privind desfășurarea activității în birourile cu spații comune (open space)și a regulilor privind funcționarea unităților de cazare în regim hotelier; d) decalarea programului de lucru, pentru entităţile cu un număr mai mare de 50 de salariați, astfel încât începerea, respectiv terminarea programului de lucru să se realizeze la intervale de minimum 1 oră, pe parcursul a minimum 3 ore, în tranșe de minim 20% din personal.
  • operatorii economici care desfășoară activități comerciale/de lucru cu publicul ce implică accesul persoanelor în interiorul clădirilor, iau măsuri pentru organizarea activității, astfel:
    • a) accesul trebuie să fie organizat astfel încât să fie asigurată o suprafață minimă de 4 mp pentru fiecare client/persoană și o distanță minimă de 2 m între oricare două persoane apropiate;
    • b)să nu permită accesul persoanelor a căror temperatură corporală, măsurată la intrarea în incintă, depășește 37,3 0C;
    • c) să asigure dezinfectarea suprafețelor expuse și evitarea aglomerării de persoane, în special în zonele caselor de marcat/ghișeelor.
  • începând cu data de 15.05.2020, în spațiile comerciale, mijloacele de transport în comun, la locul de muncă și în alte spații închise se instituie obligativitatea purtării măștii, astfel încât nasul și gura să fie acoperite;
  • în cazul deplasărilor în interes profesional în afara localității de domiciliu, anagajații vor trebui să aibă asupra lor o declarație pe proprie răspundere, semnată de aceștia, al cărei model îl găsiți la acest link

2. Unele activități comerciale rămân în continuare suspendate:

  • activitatea de servire şi consum al produselor în spațiile comune de servire a mesei din interiorul restaurantelor, hotelurilor, motelurilor, pensiunilor, cafenelelor sau altor localuri publice, cât și la terasele din exteriorul acestor locații, cu excepția activităților de servire și consum de tip „drive-in“, „room-service“, livrare la client, ”take-away” etc
  • activitatea de comercializare cu amănuntul a produselor şi serviciilor în centrele comerciale cu suprafața construită mai mare de 15.000 mp, în care își desfășoară activitatea mai mulți operatori economici, cu excepția operatorilor economici din cadrul centrelor comerciale care au accesul asigurat direct din exteriorul incintei și este întreruptă comunicarea cu restul complexului, precum și a operatorilor economici care asigură vânzarea produselor alimentare, veterinare, farmaceutice, a produselor și serviciilor de optică medicală şi a serviciilor de curățătorie, vânzarea produselor electronice și electrocasnice, doar dacă operatorii economici asigură livrarea acestora la domiciliul/sediul cumpărătorului.
  • sunt interzise organizarea de evenimente în spații deschise, precum și activități culturale, științifice, artistice, sportive, de divertisment, jocuri de noroc, activități de fitness, activități în piscine și de tratament balnear desfășurate în spații închise.

3. Unele activități economice se reiau cu respectarea unor reguli de prevenire și protecție:

  • activitățile de îngrijire personală care se desfășoară în spațiile special destinate;
  • activitățile culturale desfășurate în spațiile special destinate, respectiv la nivelul muzeelor, bibliotecilor și a sălilor de expoziții 
  • activitatea cabinetelor de medicină dentară pentru cazurile care nu reprezintă urgență;
  • asigurarea asistenței medicale ambulatorii pentru cazurile care nu reprezintă urgență și care nu au potențial de agravare.

După cum puteți observa, aceste măsuri au caracter general, astfel încât așteptăm apariția unor noi acte normative care să detalieze regulile de desfășurare a unor activități economice.

Primele acte normative publicate deja în acest sens sunt OUG 69/2020, pentru modificarea și completarea Codului fiscal, prin care se insistuie câteva noi măsuri fiscale și OUG 70/2020 care modifică mai multe acte normative (în domeniul sănătății, educației, fiscal, dar și a dreptului muncii):

  • modificările aduse de OUG 69/2020, legate de amânarea datei de depunere pentru Declarația Unică, facilități fiscale bonificații și amnistia fiscală pentru debitele de până la 31 martie, găsiți aici
  • modificările aduse de OUG 70/2020 legat de activitatea Oficiului Registrului Comerțului le găsiți aici
  • celelalte măsuri introduse de OUG 70/2020 (prelungirea acordării indemnizației pentru șomajul tehnic, etc) le găsiți aici